Vår på kyrkogårdarna

När våren kommer är det bråda tider på våra kyrkogårdar. Vintern städas bort, bänkar tas fram och när vädret tillåter sätts vattnet på. Våra vaktmästare har också fullt upp med vårplanteringen i krukor och rabatter och på de gravar där det finns avtal om gravskötsel.

I år har vaktmästarna i Slaka-Nykils pastorat fått hjälp med planteringen på kyrkogårdarna i Skeda och Slaka av sju ungdomar. Närmare 1300 penséer har planteras på en dag, berättar Diana Karimi och Christoffer Palmborg när vi hälsade på i Skeda en dag i påskveckan.

– Vi startade vid åttatiden i morse, berättar Diana och nu strax efter lunch börjar vi på att vara klara. Då ska vi fortsätta att räfsa och kratta på kyrkogården. I morgon är vi i Slaka och då är det nästan lika många plantor som ska ut.

– Det är kul att få jobba utomhus, säger Christoffer. Sedan tror jag att det är viktigt att det är fint på kyrkogården när man kommer och ska besöka en grav. Det känns bra att få vara med och se till att det är det.

Ungdomarna är nöjda med sitt påsklovsjobb och Anna Danielsson, ansvarig för kyrkogårdarna i pastoratet, ser flera fördelar med den extra förstärkningen:

– På våren är det är mycket som ska göras på kort tid och vi är väldigt beroende av vädret. Vi vill ha det mesta på plats till påsk och då är ungdomarna en bra hjälp. Dessutom ger vi dem ett tillfälle att prova på hur det är att jobba och vem vet – kanske kommer någon av dem tillbaka och sommarjobbar hos oss om några år?

Vårstädningen fortsätter nu efter påsk. När värmen kommer är det snart dags att börja klippa gräs och rensa ogräs. I början/mitten av juni byts penséerna ut mot sommarblommor och sedan fortsätter arbetet med att ta hand om grönytor och planteringar. Allt för att kyrkogården ska vara välskött och en plats för stillhet och ro.

– När man jobbar på kyrkogården är man aldrig sysslolös. Det finns hela tiden något att ta tag i och det är en speciell känsla att följa årstidsväxlingarna så tydligt som vi gör i jobbet. Alla möten och samtal med människor som besöker kyrkogårdarna gör också att det är ett jobb med flera dimensioner, avslutar Anna.