Tuva handlar åt dem som behöver

Svenska kyrkan har sedan början av april hjälpt till med matinköp åt personer som inte rekommenderas att handla i mataffärer under den pågående coronapandemin. Servicen heter Mathjälpen. Tuva Fredin, prästkandidat och vikarierande församlingspedagog, är en av dem som är ute och handlar.

– Vi som jobbar med Mathjälpen inom Svenska kyrkan arbetar i två olika grupper. Det är en grupp som tar emot beställningarna på förmiddagarna och en grupp som handlar samt levererar matkassarna under både för- och eftermiddag, förklarar hon.

Svenska kyrkan i Linköping har avtal med Ica Signalen och Ica Maxi och leveransen av maten har skett med hjälp av hyrbilar från OK/Q8.

– Oftast är vi två anställda som handlar åt fyra till fem hushåll per dag. Vi har en vagn var och går runt och plockar. Den som är färdig först hjälper den andra. I kassan lämnar vi fakturaunderlag och de skriver ut ett kvitto. Kvittot blir ett betalningsunderlag till kunden, berättar hon.

När det är gjort packar Tuva alla matvaror i kassar och åker sedan runt till de olika adresserna och lämnar matvarorna.

– När jag kommer fram till adresserna ställer jag ner varorna, ringer på, backar så långt bak det går och berättar hur betalningen går till, säger hon.

Tuva har mött många som är i behov av hjälp med matinköp sedan Mathjälpen startade.

– Några är rädda och vågar nästan inte öppna dörren. Andra vill släppa in mig och bjuda på bullar, men då måste jag säga nej, förklarar hon.

Tuva arbetar i S:t Lars församling och många av dem hon handlar åt nu berättar att de i vanliga fall brukar vara på församlingens aktiviteter. Några brukar också följa de morgonböner församlingen har på Facebook.

– De är glada att vi når ut till dem nu också. Vi är en del av deras liv, säger de, och de tycker att det är skönt att få möta oss, säger hon. Det är häftigt att få vara med och göra något viktigt under den här tiden. I sommar kommer jag att fortsätta arbeta med mathjälpen. Det är många som behöver hjälp, säger Tuva. ■

Text: Carolina Fransson • Foto: Axel Arkstål (Ur Liv & Längtan Nr 4 2020)