Tomaskyrkan

Tomaskyrkan invigdes som kyrka den 4 september 1993 av dåvarande biskop Martin Lönnebo och tog ur bruk den 19 december 2021. Tomaskyrkan har varit ett andligt hem och en växtplats för många människor under de 28 år som den varit kyrka.

Sedan hösten 1993 har Domkyrkoförsamlingen haft verksamhet i Tomaskyrkan och förskolan Ängeln har erbjudit förskola sedan våren 2010 med plats för 20 barn. Tomaskyrkan och förskolan Ängeln var en del i stadsdelen T1:s uppbyggnad och här har det varit en livfull verksamhet.

I arbete inom Linköpings domkyrkopastorat att se över var verksamhet bedrivs och hur vi kan vara kyrka utifrån de resurser vi har så beslutade kyrkorådet att säga upp hyresavtalen för förskolan Ängeln och Tomaskyrkan. Lokalerna ägs av bostadsrättsföreningen Drabanten.

historien om Tomaskyrkan

Tomaskyrkan har varit inrymd i ett bostadshus på T1 och har varit en del av Linköpings Domkyrkoförsamling. Det åttkantiga kyrkorummet är inte helt symmetriskt och har altaret placerat i mitten och golvet lätt sluttande in mot altaret. Tomaskyrkan är byggd så att våra sinnen ska rikta sig in mot mitten mot altaret, in mot helhet och sammanhang, och altaret i mitten visar också på den gudomliga närvaron mitt ibland oss.

Dopfunten är från tidigt 1200-tal och är ett lån från Östergötlands museum. Den är gjord i sandsten och är den enda bevarade och kända resten av en i övrigt försvunnen medeltidskyrka i Söderköping.

Namnet Tomas är något av en ”programförklaring” för kyrkan. Namnet kommer från Jesus lärjunge Tomas, som gärna ville tro men tvivlade. Tomaskyrkan vill ge rum för både tro och tvivel.

Faktafolder pdf om Tomaskyrkan.

När Tomaskyrkan togs ur bruk

Med tacksamhet, högtidlighet och vemod togs Tomaskyrkan på T1 ur bruk 19 december 2021. Domprost emeritus Peter Lundborg ledde gudstjänsten och predikade om hur Guds tid möter vår tid. I varje möte som skett i Tomaskyrkan har Guds tid varit närvarande och slutit in oss i värme och ljus. Innan gudstjänsten hölls tal av bland annat Göran Rehnström, PO Nisser och Nils-Åke Carlsson som gav sina bitar av historien om Tomaskyrkan och dess betydelse genom åren. Gudstjänsten avslutades med att församlingen sjöng ”Sjung lovsång alla länder” och vandrade ut ur kyrkan.

PO Nissers och Göran Rehnströms tal finns att se här nedan, samt ett bildspel från gudstjänsten.