Reformationsåret 2017

Den 31 oktober 2017 är det 500 år sedan Martin Luther enligt traditionen spikade upp sina teser på porten till Wittenbergs slottskyrka. Det uppmärksammar vi på många sätt under året.

Händelsen i Wittenberg inledde reformationen som förändrade både kyrkan och samhället på sin tid, och gör det fortfarande. Reformationen är en pågående process som har pågått i 500 år.

Vilka berättelser är det som bär oss som kyrka, både bakåt och framåt i tiden? Vår kyrkas historia och Martin Luthers liv och lära har en självklar plats i de samtalen, men det handlar minst lika mycket om vad kristen tro är och om kyrkans roll i världen. På den här sidan hittar du information om vad som händer under reformationsåret i Linköping.

Friheten och ”det lutherskt svenska”

24 sept 14.00-17.30 i domkyrkan

”Det svenska samhällskontraktet – en luthersk modernitet?” Lars Trägårdh, professor i historia.

”Fadersgestaltens död i Bergmans filmvärld – en luthersk problematik?” Maria Bergom Larsson, fil. dr., litteraturvetare och pedagog. Den 9 oktober 18.00-20.00 samtalar vi utifrån söndagseftermiddagen och en text som kan hämtas på Gustaf Wingren-sällskapets hemsida.

Friheten och utmaningen

22 okt 14.00-17.30 i domkyrkan

”En imperiekritisk läsning av Luther – hur långt bär den?” K G Hammar, ärkebiskop emeritus och Edgar Almén, docent. Den 6 november 18.00-20.00 samtalar vi utifrån söndagseftermiddagen och en text som kan hämtas på Gustaf Wingren-sällskapets hemsida.

Friheten och gensvaret

19 nov 14.00-17.30 i domkyrkan

”Vad har blivit viktigt att lyfta under reformationsjubileumsåret 2017?”

Kerstin Wimmer, präst i Svenska kyrkan och doktorand vid Köpenhamns universitet, Göran Agrell, präst, teol. dr., författare och Peter Strömmer, präst, författare och föreläsare

”Luther, bibeln och vi”

8 okt 15.00 i domkyrkan

Föreläsning av Erik Aurelius, biskop em. Fri entré

Akademi för kyrka och kultur i Linköpings stift

Domkyrkolektor Jonny Karlsson 013-20 50 65
jonny.karlsson@svenskakyrkan.se

Lutherresan i berättelser och bilder

mån 2 okt 19.00 i hackeforsgården

Deltagare i höstens församlingsresa till Tyskland berättar

Bordssamtal

en lördag 10.00 varje månad i s:t hans kyrka, ekholmen

16 sept Allmänna prästadömet med prästen Henrik Kristing

14 okt Luthers lilla katekes med prästen Annika Johansson

18 nov Domen, skrämmande eller befriande, med prästen Lisa Kjellgren

16 dec Att resa i/till Israel idag med prästen Johan Lambert

”Mångfalden byggde Sverige – om religionens bidrag till demokratin.”

ons 6 dec 18.00-20.00 i skäggetorps kyrka

Joel Halldorf docent och högskolelektor

Martin Luther som legofigur.

Martin Luther och reformationen – fördjupning

Vem var Martin Luther? Vad var han så arg på? Och vad hände när han spikade upp sina 95 teser? Martin Luther inledde reformationen för 500 år sedan. Den förändrade både kyrkan och samhället på sin tid, och gör det fortfarande. I tio korta filmer och fjorton texter får du veta mer.

Vit gammal kyrka.

Från reformationen till idag

1900-talet kom att innebära en stor teologisk återupptäckt av Luther i svensk teologi. Folkkyrkotanken kom att exempelvis formuleras som en effekt av Luthers lära om nåd. Folkkyrkan blev genom sitt utspridda nät av församlingar ett erbjudande om nåd till alla inom det svenska territoriet.