Om inspelad musik i kyrkan

När det gäller streamad eller nerladdad musik (tex Spotify, Itunes, Youtube mm) vid t ex förrättningar (dop, bröllop, begravning) så finns ingen tjänst som Svenska kyrkan kan använda då gudstjänster och förrättningar är offentliga. Spotify och iTunes är endast lagligt att framföra vid privata små tillställningar.

Den som vill ha inspelad musik vid förrättningar och gudstjänster kan använda CD-skiva. Det är tillåtet för en privatperson att ta med sig en CD skiva för att spela upp en låt eller sång. CD-skivan måste vara original, och får alltså inte vara en CD någon bränt själv.

Detta beror på att det lagliga stöd som finns för att bränna en CD för privat bruk inte sträcker sig till att spela upp musik ur den CD:n i gudstjänst eller kyrklig handling. De ”ljudkällor” som kyrkan lagligen får använda vid gudstjänst och kyrklig handling måste vara ”original” och utgivna med upphovspersonernas samtycke. En bränd CD-skiva är inte original utgiven med samtycke.​​

Av upphovsrättsliga skäl kan du inte använda privata konton på Spotify eller iTunes för att spela upp musiken i kyrkan. Om du köpt musiken från iTunes och sparat ner den på ett usb-minne eller en cd-skiva är den däremot ok att använda.