Nattvard för alla åldrar

Svenska kyrkan har ett öppet nattvardsbord. Alla som är döpta i Faderns, Sonens och den heliga Andens namn inbjuds att ta emot bröd och vin.

Till nattvarden får varje människa komma, även den som har svårt att tro eller inte kan klä sin tro i ord. När vi delar brödet i mässan, delar vi också tro och hopp med alla kristna i alla tider. Måltiden står i centrum i våra liv. Runt bordet växer gemenskap fram, både i vardag och när det är fest. När vi äter tillsammans delar vi det som är viktigt i livet. Så är det också i kyrkan. Här är det Gud som har bjudit in oss till måltid. Det enda som krävs är att vi vill komma. I gemenskapen kan vi hämta kraft och livsmod.

Nattvarden handlar om Jesus Kristus, han som är både Gud och människa och som kyrkan bygger sin tro på. Hur Jesus kan komma till oss i form av bröd och vin är en hemlighet för både stora och små. Detta kallar vi i kyrkan för mysterium.

Den sista kvällen Jesus var tillsammans med sina lärjungar firade de påskmåltid. Då tog Jesus ett bröd och sa: Detta är min kropp, ta och ät. Så skickade han runt en bägare med vin och sa: Drick av den alla, det här är mitt blod. Ingenting, inte ens döden kunde besegra Jesus. Han dog, men lever ändå. Det är därför kyrkan i dag firar påsk. Efter uppståndelsen sände Jesus ut sina lärjungar för att berätta om honom och uppmanade dem att döpa och fira nattvard.

Hur gör man?

• Alla kan komma fram!

• Man tar emot nattvardsbrödet i handen. Sedan kan man själv doppa det i vinet och stoppa i munnen. Eller så kan man dricka ur nattvardsbägaren.

• De barn som vill, får ta emot bröd och vin. När och vid vilken ålder avgör målsman. Om barnet bara vill ta emot brödet går det bra.

Följ med ditt barn fram till nattvarden.

• De små barnen som själva inte frågar efter nattvarden får en kort välsignelse.

• Den som är tveksam till att ta emot bröd och vin, eller den som inte är döpt kan ändå gå fram, lägga en hand på motsatt axel så blir man istället välsignad.

• Fråga dem som delar ut nattvarden om du undrar något kring det praktiska!

Brödet är alltid glutenfritt.

På söndagarna finns det en nattvardsstation med alkoholfritt vin vid högaltaret i Domkyrkan.
På tisdagarna kl. 20.00 firar Domkyrkan veckomässa med alkoholfritt vin,
på övriga veckomässor är det alkoholhaltigt.

Ring eller maila Elisabeth Nilsen om du har frågor kring nattvarden!
013-30 37 05, elisabeth.nilsen@svenskakyrkan.se