Ny Lutherpsalm från Linköping

Anna Toivonen, präst i Linköping, har tillsammans med tidigare domkyrkoorganisten Lars Åberg skrivit en Lutherrospsalm. Vi frågade Anna hur de kom på idén till psalmen?

- Det kom ett förslag att det skulle skrivas en ny lutherpsalm när man i något sammanhang spånade allmänt inför reformationsåret 2017 - och så småningom blev jag tillfrågad av stiftet att skriva en psalm för synodalmötet då präster och diakoner samlades.  Luther är viktig för mig både teologiskt och som människa och jag ville skriva en psalm som inte enbart blickar bakåt. Psalmen samspelar också med de tankar om hoppets Gud som biskop Martin Modéus uttrycker i sitt herdabrev.

Luther har något att säga till oss i brytningstider i dag så som det var brytningstider då. Jag arbetade först med texten och kontaktade sedan Lars Åberg, tonsättare och tidigare domkyrkoorganist, som jag har samarbetat med i andra psalmsammanhang.

Hur lång tid tog det att skriva psalmen?

- Jag började i våras, ja, det tar alltid tid att skriva. Den längsta tiden går åt i början när man bär med sig alla möjliga tankar och bilder. Man skriver och skalar av, våndas och stuvar om. Jag valde till slut att skriva om Lutherrosen. Enligt Luther själv innehöll den bilden det viktigaste han ville ha sagt. Jag tycker att det är spännande att han som är ordets mästare väljer ändå att få hjälp av en bild som beskriver något som inte helt kan fångas i ord, bortom orden. Och musiken i sin tur kommer med sitt…

Anna Toivonen, psalmförfattare och finskspråkig präst Foto: Emanuel Eriksson

Psalmen har en ovanlig struktur, den växlar mellan moll och dur. Det ser man inte i andra psalmer?

- Jag hade lämnat mitt textförslag till Lars Åberg, och han arbetade fram sitt förslag till tonsättning som i sin tur ledde till ett nytt textförslag och nya melodislingor…  Jag hade utgått från att grunden skulle vara i moll, men när han spelade och nästan lekte fram tonsättningen och skiftade det hela plötsligt i dur, så föll det på plats och jag tänkte: Så är det ju! Simul!*

Du skriver om blöjbyte, det är väl något nytt i kyrkomusiken?

- Det kanske är den första psalmen med blöjbyte, men det är nog någonting väldigt lutherskt.  Vardagsliv var viktigt för Luther och dit hör blöjbytet. Var man än är och verkar - som förälder eller bagare så tjänar man Gud, det är vardagslivets och dopets kall. I hans teologi är också förlåtelsen central, och den är som en sorts blöjbyte! Vi kommer inte ifrån synd och brustenhet för vi är människor, men vi har en Gud som vet det och vi får börja på nytt, det hänger inte på oss.

Till sist: Har vi svenskar förstått Luther ordentligt?

- Nej, inte alls. Vi har missförstått mycket. Luther levde förstås i sin kontext, men just den radikala, befriande nåden som man inte kan och inte behöver förtjäna har gått förbi de flesta.

* En av grunderna i Luthers teologi: ”både och”. På Latin: simul justus et peccator, människan är både syndare och rättfärdig.

Se och lyssna på Lutherros-psalmen från Linköpings domkyrka