Foto: Royne Mercurio

Linköpingskörer spelade in doppsalmer

Hur låter psalmen egentligen? Den frågan kanske man ställer sig när det är dags att välja psalmer inför dopet. Nu finns elva inspelade doppsalmer på webben som man kan lyssna på.

En lördag i oktober samlades ett antal körer från olika församlingar i Linköping i Berga kyrka för att spela in kända och mindre kända doppsalmer. Linnéa, An, Sophia och Sigrid som sjunger i kören Happy Voice var några av dom som var där.

– Det var kul att spela in, berättar Sigrid.
– Och lite pirrigt så att man inte skulle göra några konstiga ljud på inspelningen, säger Sophia.
– Jag tyckte det var superroligt att spela in, säger Linnéa. Vi fick sjunga ut så mycket vi ville. Vi kunde sjunga jätte-starkt, för Alex som spelade in kunde ändå sänka volymen sen.
– Man fick sjunga sitt allra bästa, säger An. Det var en jätteekande kyrka.
– Tänk att alla i hela världen som har internet kan lyssna på det, funderar Linnéa.

Foto: Royne Mercurio

– Vi spelade in psalmen Jag lyfter ögat mot himmelen, berättar An. Den handlar om en tjej eller kille som lyfter ögat mot himlen och ber till Gud.
– Kanske dom tänker hur Gud har det, fortsätter Sophia.
– Och tackar för olika saker, som att jorden finns, fyller Sigrid i.
– Min mamma hon älskar den sången, säger Sophia.

– Det är jättejättejätteroligt att fler kan lyssna på det. Då kan många ta del av någras röster, säger Linnéa.
– Ja, då kanske fler vill börja sjunga i kören, säger Sophia.
– Och någon kanske vill ha dom här psalmerna när man döper sitt barn, tänker Sigrid.
– Tänk att vi kan sprida glädje med att sjunga, ler An. ■

Klicka på länken nedan och lyssna på doppsalmer

Psalmer, sånger, böner och dikter vid dop

Här hittar du ett urval av psalmer, sånger, böner och dikter som är vanliga vid dop. Elva av psalmerna kan du även lyssna på.