Kyrka för Fairtrade

Hurra! Nu är vi Kyrka för Fairtrade! Svenska kyrkan i Linköping har länge arbetat med Fairtrade och nu har ansökan om certifiering som Kyrka för Fairtrade godkänts.

Diplomet överlämnades högtidligt till pastoratet den 14 maj.

Certifieringen bygger på olika kriterier; att det är rättvisemärkt kaffe och te som används i all verksamhet, tillsammans med andra varor, t ex choklad, kakao, socker och bananer, samt att sprida kunskap om rättvisefrågor och konsumentmakt genom utåtriktade aktiviteter.

Diplomeringstalet

Här är talet av Cecilia Öberg i samband med diplomering av Linköpings domkyrkopastorat den 14 maj 2017 i Linköpings domkyrka:

"Nu har vi njutit av en kopp kaffe och vet ni det är Fairtrade-märkt, här i domkyrkan som i hela domkyrkopastoratet! Visst har det kaffet en bättre eftersmak, när vi vet att de som odlat, får en lön de kan leva på! Det är rättvist!

I församlingarna jobbar ni också mycket med information, kunskap och samverkan kring rättvis handel och Fairtrade.

Hurra! Vi är Kyrka för Fairtrade!

När Sveriges alla kyrkor och samfund kommer överens om att något är väldigt viktigt, då samlas de i Sveriges kristna råd för att arbeta med det tillsammans. Sveriges kristna råd består av 26 medlemskyrkor. En av de frågor som vi prioriterat är arbetet för fred och rättvisa i världen. Där ingår arbetet för rättvis handel. I samarbete med föreningen Fairtrade har SKR därför tagit initiativ till diplomeringen Kyrka för Fairtrade.

Det är ett sätt att stödja, uppmärksamma och uppmuntra församlingar i arbetet med etisk konsumtion och rättvis handel.

Det är viktigt eftersom Gud älskar varje människa lika mycket och vill att alla människor ska ha bra villkor i livet. Vi som kyrkor och enskilda kristna är därför kallade att älska vår nästa.

Författaren Magnus Malm skriver i boken ”Ett hjärta större än världen”:

”Att älska sin nästa har alltid uppfattats som självklart i kristen etik. Däremot inte vem som avses med nästa. I dagens globaliserade värld kan en rimlig definition av vem min ”nästa” är låta så: varje människa som påverkas av mina val. Vad jag köper, äter, reser med och så vidare har konkret betydelse för människor över hela jorden. Att avskärma kärleken till nästan från dessa sammanhang blir allt mer absurt.”

Det finns många sätt som man kan älska sin nästa. Ett enkelt sätt att göra det i vår vardag är genom vad vi konsumerar - som individer och som församling. Våra medmänniskor finns även i våra varukorgar. Genom att köpa Fairtrade-märkta varor bidrar vi till att odlare och producenter, i länder med utbredd fattigdom, får bättre arbets- och levnadsvillkor.

Kyrkan och enskilda kristna har varit aktiva i rättvis handel rörelsen sedan dess början.

Insikten fanns tidigt att handel kan bidra till att stärka orättfärdiga strukturer och att handel även kan lyfta människor ur fattigdom - om det görs på rätt sätt.

Diplomeringen Kyrka för Fairtrade har funnits sedan 2009. Det tilldelas församlingar som i största möjliga mån konsumerar Fairtrade-märkt kaffe, te och andra produkter, engagerar sig i kampanjer och sprider information om Fairtrade och rättvis handel.

Idag har vi över 140 diplomerade församlingar runt om i Sverige och i olika samfund.

Här i Domkyrko pastoratet gör ni ett jättefint arbete sedan många år med ert engagemang för rättvis handel och ni ska veta att ni gör skillnad! Som stort pastorat här i Linköping har ni fantastiska möjligheter. Låt denna diplomering bli startskottet för ännu mer viktigt och värdefullt engagemang kring Fairtrade! Därför är det med glädje jag på Sveriges kristna råds uppdrag får tilldela er detta diplom idag. Vi hoppas att vetskapen om att ni är del i ett större sammanhang ska kunna inspirera ert fortsatta engagemang.

Stort och varmt grattis! Allt gott i det fortsatta arbetet! Tillsammans gör vi skillnad! Tillsammans delar vi Guds kärlek till världen!"