Förskolan Pärlan

Kajsa Kavat och mormor odlar!

På förskolan Pärlan har vi under hösten och våren arbetat med ett projekt som handlar om mångkultur. Vi vill ge barnet erfarenhet av det svenska kulturarvet och har därför utgått från boken ”Kajsa Kavat hjälper mormor” av Astrid Lindgren.

Boken om Kajsa Kavat avslutas med en julmarknad och boken tog därmed slut i julas. Då bestämde vi oss som pedagoger att skriva en fortsättning på boken som tar upp hur Kajsa lekte på vintern, hur hon odlade på våren och hur hon firade påsk och midsommar.

 


I vintras handlade boken om att Kajsa åkte skidor, spark och kälke. Dessa vinterlekar fick även barnen prova på.

 


Vi har även låtit barnen få tillverka egna leksaker eftersom Kajsa Kavat är fattig och inte har pengar att köpa leksaker för. Barnen har verkligen förstått varför vi har tillverkat leksakerna själva och berättar med stort allvar i rösten att ”Kajsa har inga pengar”.

 


Vi pedagoger lever oss in i berättelsen tillsammans med barnen genom att vi tar på oss Kajsas och mormors förkläden eller klänningar. Varje vecka utför vi Kajsas dagliga sysslor som att lägga in ved i vedspisen, sopa, diska eller mata katten.

 


Denna vecka, efter att vi tagit på oss Kajsas och mormors kläder och utfört sysslorna som vi alltid gör, så läste vi kapitlet om när Kajsa och mormor odlade potatis, morötter, sallad och pelargoner. Vi hade då förgrott potatisarna och låtit pelargonsticklingarna få rötter. Barnen hade fått följa utvecklingen av rötterna med stort intresse innan det var dags att sätta dem i jorden.

Då bestämde vi oss som pedagoger att skriva en fortsättning på boken om Kajsa Kavat.

 


Vi har fått en ny, stor, fin pallkrage till förskolan och där satte vi våra grödor.

Vi sådde även sallads- och morotsfrön. Alla barn var intresserade av att odla och fick prova på detta. Nästa dag blev barnen entusiastiska när vi skulle vattna planteringarna och de fyllde ivrigt sina små gröna vattenkannor.

 


Ett litet barn som hade varit med och sått morötterna stod vid pallkragen och botaniserade. Plötsligt höll barnet upp en pinne och utbrast: ”Morötter!”

Barnet förstod att det skulle växa

morötter där vi planterat dem och letade därför ivrigt.

 


Berättelsen om Kajsa och mormor hålls vid liv genom frågor som ”Vet ni några andra personer som odlade som vi läst om?” Barnen svarar ”Kajsa Kavat och mormor!”.

 


Vi frågade barnen om vad de tyckte att Kajsa och mormor skulle hitta på. Barnen sa att Kajsa och mormor skulle baka tårta, äta chips, sova, dansa, spela spel och att vi ska köpa en klänning till Kajsa för att hon är fattig. Vi tog fasta på några av barnens förslag och bakade nyligen en morotstårta med dem som de fick sälja i vårt grönsaksstånd. Och barnen sålde även potatischips på marknaden eftersom vi ju planterade både morötter och potatis.   

 


Så kom det sig att vi med Kajsa Kavats hjälp hade stor fest med potatis, morötter, morotstårta och chips på förskolans gård i Skäggetorp en dag i maj när solen sken.

 


Och fram åt midsommar kommer Kajsa och alla barnen få dansa och leka när vi ställer till med midsommarfest. Kanske får Kajsa även sin klänning då...

 


Patricia Näslund och Carole Charbachi, pedagoger på förskolan Pärlan

Förskolan Pärlan
Förskolan Pärlan
Förskolan Pärlan