Ängeln Gabriel kommer till Maria, bild från altartavlan i domkyrkans Mariakor

Jungfru Marie bebådelsedag

Vissa dagar i kyrkoåret lyfter fram berättelsen om Maria. Det gäller i synnerhet Marie bebådelsedag.

På Marie bebådelsedag, även kallad Vårfrudagen, hör vi berättelsen om hur Maria möts av Guds ängel Gabriel som gör klart för henne att hon ska föda ett barn. Hon skall ge honom namnet Jesus och han skall kallas den högstes son. Guds vilja och mening med hennes liv blir klar för henne. Hon undrar först hur det skall ske, ogift som hon är och trolovad med Josef. Men ängeln kommer med Guds löfte om att vara nära henne. Den säger henne att hon inte skall vara rädd. Jungfru Marie bebådelsedag infaller den 25 mars (lämpligvis 9 månader innan juldagen), men i Svenska kyrkan firas dagen på den söndag som infaller 22-28 mars om det inte sammanfaller med Palmsöndagen eller Påskdagen.

Våffla med sylt och grädde, på en papperstallrik i snön
Foto: Alex & Martin/Ikon

Våfflan – en folklig felsägning

I Sverige har Vårfrudagen i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor den 25 mars. Den här tiden på året passade våffla bra då man förr i tiden hade större tillgång till ägg och mjölk att tillverka våfflor av.

Maria omfamnar Elisabet, bild från altartavlan i domkyrkans Mariakor.

Marias lovsång – magnificat

Magnificat eller Marias lovsång, är en lovsång som Jesu mor Maria enligt Lukasevangeliet 1:46-55 utbrast i vid sitt besök hos Johannes Döparens mor Elisabet medan de båda var gravida med dessa barn. Det berättas hur Johannes Döparen spritter till i Elisabets moderliv när han på detta sätt får möta Jesus.
I sången ryms Marias tro och tillit. Den bär hennes visshet om att Gud är nära och samtidigt vänder den upp och ned på maktstrukturer. ”Härskare skall störtas och ringa upphöjas”, sjunger Maria. Den Gud som Maria jublar över från botten av sin själ ger kraft för att ta sig an uppdraget för livet och världens skull. I den tron kan Maria leva sitt liv som kommer att rymma all mänsklig glädje och smärta. Marias lovsång har blivit körverk, psalmer och sånger i många varianter, samt är en klassisk kristen bön.