Foto: Royne Mercurio

Jag bidrar gärna till samhället

Jag tyckte det var jättekul när jag fick frågan om jag ville bli kyrkvärd. Jag tvekade inte, utan jag sa ja direkt.

Att gå till kyrkan har varit en del av min uppväxt sen jag var barn. Jag tycker om att gå till kyrkan på söndagar och blir glad när jag ser alla generationer som samlas där, från de minsta till de äldsta. Så jag tyckte det var jättekul när jag fick frågan om jag ville bli kyrkvärd. Jag tvekade inte, utan jag sa direkt ja. Nästan utan att veta vad det innebär, men jag har ju sett vad kyrkvärdarna gör så det kändes självklart.
En gång i månaden är man här på morgonen och förbereder inför gudstjänsten. Man är två personer som hjälps åt. Tänder ljus, skriver välkomsttext och bestämmer vem som ska läsa vilka texter. Vi ringer i kyrkklockorna och tar upp kollekten. Efteråt är det många som kommer fram, framför allt äldre, och är glada för att man engagerar sig. Hela familjen är engagerad i kyrkan. Kan jag bidra med någonting till samhället via kyrkan så gör jag gärna det. Svenska kyrkan gör väldigt mycket för samhället och gemenskapen i området, för konfirmander, unga och äldre. Man inkluderar alla. Jag vill att kyrkan och dess värderingar ska fortsätta att finnas. Det är viktigt för vårt samhälle.

Christine

En ledare står och pratar framför en grupp ungdomar.

Alla behövs!

Man trivs där man behövs! Att vara ideell leder ofta till både gemenskap och glädje. Vill du engagera dig? Kanske har du en egen idé om vad du skulle vilja göra eller så finns det viktiga uppgifter att gå in i.

Någon knådar en deg i en bunke.

Engagera dig!

Vill du vara med och engagera dig ideellt i kyrkan? Här finns kontaktuppgifter till din församling!