Hemester

Gör en utflykt och upptäck vårt fantastiska kulturarv. Här hittar du massor av hemestertips i vår närhet.

En pilgrimsled genom Linköping

Genom Linköping följs två pilgrimsleder åt, Birgittaleden och Klosterleden, som båda leder mot Vadstena. För den som vill prova på att pilgrimsvandra kan sträckan genom Linköping vara en lagom dagsvandring att börja med.

Askebys 1100-tals kyrka

15 km från Linköping ligger Askeby. Bredvid Askeby kyrka finns en äng och en park med skuggande fruktträd runt den tillhörande församlingsgården. Perfekt för fikakorg eller utomhuslek. Här finns också två vindskydd och grillplats för er som vill stanna längre.

Vreta klosters kyrkby

Ta med fikakorg och gör en utflykt till Vreta klosters unika kyrkby. Kyrkan är en av vårt lands mest intressanta medeltida byggnader, den uppfördes i början av 1100-talet. Inne i kyrkan finns ett museum.

Slotts- & Domkyrkomuseet

Möt medeltiden i centrala Linköping

Upptäck Sveriges bäst bevarade medeltida katedral

Vad vore Linköpings silhuett utan vår domkyrka? Med sitt ärgade koppartak och höga torn syns den på flera mils avstånd. Ett mästerverk i kalksten som började byggas på 1200-talet. Domkyrkan håller öppet varje dag 09-18 året runt, och det finns mycket att upptäcka på egen hand.

Askaleden

Huvudtanken med Askaleden är att den ska vara en meditationsled med möjlighet för gravbesökare och sörjande att i anslutning till griftegården kunna ta en promenad och fundera över sorg, saknad, liv och död.

Domkyrkans hemliga rum

Följ med på några upptäcktsfärder i Domkyrkans hemliga rum dit de flesta inte har möjlighet att komma.