Foto: Royne Mercurio

Här är våra barn trygga och får vara sig själva!

– Som mamma är jag jättetacksam och lycklig för att det finns ett sammanhang där man inte behöver kämpa för sitt barn, säger Elisabeth som är mamma till Elin som gick i NPF-konfirmandgruppen i Vidingsjö kyrkby förra året.

– Jag hittade NPF-gruppen och tyckte att det här var en chans som Elin inte får missa, berättar Elisabeth. Först var Elin intresserad av en annan grupp, men när vi fick veta att det var 30 konfirmander så insåg vi att det inte skulle funka med en så stor grupp och Elin ville definitivt inte åka på någon konfirmandresa. Så den här gruppen var perfekt. Elin har trivts väldigt bra. Det var en liten grupp, inte för mycket ljud och hon fick vara den hon är.

Richard som är pappa till Rebecka i årets grupp instämmer.

– Det var Rebeckas mamma som googlade för att hitta en konfirmandgrupp som passade vår dotter. Vi var och träffade Elin, som är präst, och fick ett gott intryck. Det har aldrig varit några problem att få med Rebecka hit, utan hon trivs här. Det har varit en liten grupp med förstående vuxna som har lyssnat på henne och hon får vara den hon är. Det har varit jättebra på alla sätt och vis. Elin och Adam, som ledare, är väldigt tillmötesgående – även mot oss föräldrar.

– Vi var också och fikade med ledarna innan gruppen startade. Det var enormt betydelsefullt. Att få se miljön och mötas av förståelse. Min Elin har selektiv ätstörning, men det här är enda stället som hon äter polarklämmor på. Det var lagom att ses varannan tisdag. Alla hade sina behov och då var det inte konstigt om hon zoomade ut en stund. Bara det att vi får mail hem med information om vad som ska hända nästa gång så att man kan förbereda inför träffen.

– Dom får en fin introduktion in i kyrkan som sen förhoppningsvis fortsätter, tänker Richard.

– Ja, Elin har fortsatt i NPF-ungdomsgruppen, säger Elisabeth. Jag tycker att det är så fint att ungdomarna kan få skapa en trygg relation till någon annan vuxen än föräldrarna. Att få möjlighet att prata om livsfrågor, om vad man tänker, tycker och tror. Så det är klart att alla ska testa. Det finns inget att förlora. Det kan inte finnas en tryggare plats än här.

– För Rebecka är det viktigt att hon känner att hon kan vara sig själv som den hon är och detta är ett sånt ställe, avslutar Richard. ■

NPF-konfirmanderna träffas i Vidingsjö

– Det är skönt att det är ganska enkelt här, säger Rebecka. Jag var lite rädd att jag inte skulle förstå så mycket för jag har svårt att koncentrera mig i skolan. Men jag trivs här och det är roligt att träffa vänner.

Konfirmation i Linköping

Du är inte ensam om att fundera över livet. Välkommen att bli konfirmand i Linköping!