Foto: Royne Mercurio

Domkyrkans hemliga rum

Följ med på några upptäcktsfärder i Domkyrkans hemliga rum dit de flesta inte har möjlighet att komma.

Följ med upp i domkyrkotornet

Följ med domkyrkovaktmästare Mats Hjort upp i Domkyrkans hemliga rum dit allmänheten inte kan komma.

Domkyrkans hemliga rum

Linköpings domkyrka har en historia som sträcker sig ända tillbaka till 1000-talet. Under sin långa tid har kyrkan genomgått många förändringar, bränder och renoveringar, vilka alla har influerat och format den kyrka vi ser idag. I och med detta, samt det faktum att kyrkan än idag är en levande kyrka med moderna behov, existerar många rum och utrymmen som besökare sällan får tillfälle att se.

Eva Nyström Tagesson vid en gravtumba i domkyrkan

Med kulturarvet som uppdrag

Som tioåring smög Eva Nyström Tagesson med ficklampan i hand in i Domkyrkan för att lysa ner i gravtumban i Nicolauskapellet. Idag är hon kyrkoantikvarie på Länsstyrelsen och brinner för våra kyrkor och vårt kulturarv.

– Vi blir nog aldrig klara!

Många har säkert gått förbi domkyrkan och undrat om arbetet med fönstren som aldrig tycks ta slut. Möt Stefan Gullberg som arbetar med renoveringen.