Foto: IKON

Denna efterlängtade sommar...?

Denna efterlängtade sommar, som för många människor innebär avkoppling och återhämtning, men så idyllisk ser inte verkligheten alltid ut.

Man åker på semester, njuter av sol och bad, tillbringar tid med familj och vänner. Kanske färdigställer man det där projektet, man annars inte har tid med, eller så unnar man sig att vara sådär härligt lat. Detta är bilden av en sommar, som många vill uppleva, men så idyllisk ser inte verkligheten alltid ut.

Sommaren kan vara en smärtsam tid, då man grymt påminns om att man inte kan ta semester, för man har inget arbete att vara ledig ifrån.

När man lyssnar på andras planer för sommaren, så gnager det dåliga samvetet inombords över att ens egna barn inte får göra något extra roligt, som de kan berätta om i skolan när terminen börjar. Det finns inga pengar till sådan lyx.

Förväntningarna på semestern är skyhög, för det är då man minsann ska vara lycklig och glad. När dessa orimliga förväntningar inte förverkligas byts glädjen ut i frustration och gräl med sin partner. Lyckan förvandlas till hårda ord, slag och gråt.

I vissa familjer bävar man för denna långa ledighet, då alla kommer ut ur sina välbehövliga rutiner. Allt blir kaos och inget blir som man tänkt och vill. Av semester blir man bara trött.

Hos vissa familjer med mycket knappa ekonomiska resurser, ställs man också inför dilemmat hur man ska klara av att ge alla ordentligt med mat, när barnen inte längre kan äta skollunch.

Behöver man stöd och någon att tala med, så kan man alltid vända sig till sin församling där man bor. Här finns personal som gärna lyssnar och försöker bemöta dina behov.

Men om man är osäker på vart man ska vända sig, så kan man alltid komma till Diakonicentrums öppna mottagning i Domkyrkan på tisdagar 14.00-16.00. Vi kan lyssna och vägleda dig vidare dit stödet finns.

Anna Ramén, Diakonicentrum

anna.ramen@svenskakyrkan.se