Be på olika sätt - teori, praktik och enskild vägledning i Ignatiansk anda.

Fyra tillfällen i höst: 8/9, 22/9, 6/10 och 20/10  Kl.18.00-20.00

Är du nyfiken på hur tro och liv, bön och vardag hör samman? Vill du komma i kontakt med din djupaste längtan och få hjälp att följa den? Då kan att vara med på ”Be på olika sätt” vara ett steg åt rätt håll.

Under några kvällar får du möjlighet att prova på olika sätt att be och du får också möjlighet att sätta ord på dina egna tankar och förmånen att följa andra på deras väg tillsammans med Gud. En gång i veckan v. 37-42, alltså vid sex tillfällen, får du också ett enskilt samtal med någon av ledarna där du får möjlighet att prata om din bön.

Vi människor är alla olika och unika – såsom det är tänkt att vi ska vara. Vi har också olika sätt att be och närma oss Gud. Den kristna kyrkans erfarenhet är att Gud gång på gång visat att han kan och vill möta oss människor på ett personligt sätt.

Samtidigt är vi på många sätt lika och kan känna igen oss i varandras erfarenheter. Därför kan vi också hämta inspiration och lära oss av andra. En av dem som fungerat som vägvisare i den kristna kyrkan är Ignatius av Loyola (1491-1556). Den ignatianska traditionen kän hjälpa oss att be.

Kvällarna börjar med gemenskap med te och smörgås och ha följande teman:

8/9 Be med Fantasi

22/9 Reflektion över dagen

6/10 Be med en bild/Måla din bön

20/10 Lectio Divina

För frågor och anmälan (senast 1 sep) hör gärna av dig till:

Annika Kihlberg, diakon Ansgarskyrkan
annika.kihlberg@svenskakyrkan.se

Ledare och vägledare: Linnéa Rosenbaum, Anna-Sophie Aamand, Annika Kihlberg

Ignatiansk spiritualitet kan sammanfattas så här:

• Den är öppen för alla sökande människor
  • Den syftar till att utveckla en personlig relation till Gud, konkret i vänskapen med Jesus från Nasaret.
  • Den bygger på en biblisk kunskapssyn där de dagliga erfarenheterna följs av reflektion, snarare än att praktik följer på teori. Det är alltså en andlighet för vardagen.
  • Den respekterar hela människan som språklig, social, och kroppslig
  • Den är lätt att förena med moderna insikter i psykologi.
  • Den ger redskap som kan hjälpa oss i livets valsituationer
  • Den leder till förening med Guds omsorg för världen i ord och handling.

(Källa: Föreningen Kompass)