Foto: Royne Mercurio

Barnen på Ängeln hittar former för julen

– Jag ska göra Nordpolen, säger Walter på förskolan Ängeln i Tannefors direkt när förskollärare Birgit Triches berättar att de ska julpyssla och skapa med olika former. – Jag ska också göra Nordpolen, säger Eira. Turu bestämmer sig för att göra en tomte.

Birgit har dukat bordet med trianglar, cirklar, kvadrater och rektanglar i juliga färger som rött, vitt, grönt och gult. Turu räknar hörn och barnen hjälps åt att säga vad de olika formerna heter. Trianglar och cirklar går lätt, sen blir det lite svårare med kvadrater och rektanglar, men tillsammans kommer barnen fram till skillnaden.

Som vuxen är det lätt att se hur julgranar, skägg och tomteluvor skulle kunna växa fram. Det är lätt att börja styra, men Birgit frågar barnen hur det ser ut på Nordpolen. 

Varken Walter eller Eira har något tydligt svar på det, men väljer båda långa smala vita rektanglar. Så kanske det ser ut på Nordpolen...

– Vi har matematik som projekt på förskolan det här året, berättar Birgit. Vi jobbar med former på olika sätt. Vi går former, vi sjunger former, vi ritar former. Vi har gått på formjakt och barnen har fått fotografera olika former ute i naturen. Vi tänker och utgår från att barn kan, att barn är kompetenta. Sen måste vi ge goda förutsättningar för det. Det är en viktig del av vår värdegrund.

– Våra förskolor har över lag en högre personaltäthet än andra förskolor. Det gör att vi har mer tid för barnen. Ser vi att ett barn behöver extra uppmärksamhet och tid så organiserar vi oss och vårt arbetssätt så att dom ska få den extra tiden. Vi har hela tiden en dialog i arbetslaget för att det ska bli bra för alla barn.

Turus tomte börjar ta form.
– Den ska ha hår på huvudet och tomteluva, säger Turu.

Birgit och Turu funderar över var kroppen sitter och kommer fram till att den sitter nere under huvudet.
– Finns det några former här som man kan använda till kropp, undrar Birgit.
– Den här, säger Turu och väljer en röd kvadrat. Och så ska den ha byxor och ben.
– Vad bra, säger Birgit. Nu kan du börja limma.

Walter vill också börja limma. 
– Min tomte sitter vid Nordpolen, säger han.
–  Jag vill ha en häst, ropar Eira. 
– Kan du göra en häst av dom här formerna, frågar Birgit.
– Jag hämtar en sax för att klippa lite för den ska ha korta ben, svarar Eira.
– En, två, tre, fyra ben, räknar hon.
– Titta fröken! Hästen badar i Nordpolen, ropar Eira.

Plötsligt blir det tydligt med alla smala vita rektanglar som bildar en pool. Så klart att en häst kan bada i Nordpolen.

– Hur många ben har din häst, skrattar Birgit. 
– Fyra, svarar Eira.
– Hur många ben har du? 
– Två.
– Hur många ben har ni tillsammans? 
Nu blev det svårare. Vi räknar och kommer fram till att det blir sex ben.

– Vilka former har du på din häst, fortsätter Birgit att fråga. 
– Det är en rektangel. Den har en kort sida och en lång sida, säger Eira.
– Ni är jätteduktiga på alla former, konstaterar Birgit.

Walter berättar att han har träffat tomten hemma hos mormor. 
– Den knackade på och tomtenissarna gömde sig bakom soffan, berättar han. Sen sa jag hej och gav tomten en kram.
– Det bästa med julen är att tomten ska komma, berättar Eira. Och så får man äta pepparkakor. ■

Text & foto: Royne Mercurio (ur Liv & Längtan Nr 1 2023) 

Våra förskolor

Svenska kyrkan i Linköpings Domkyrkopastorat driver tre förskolor: Himlaliv i Johannelunds församling, Pärlan i Skäggetorps församling och Ängeln i Linköpings Domkyrkoförsamling.

Förskolan Ängeln

Välkommen till förskolan Ängeln. Förskolan drivs av Svenska kyrkan, Linköpings Domkyrkopastorat, Tannefors församling