Askebys 1100-tals kyrka

15 km från Linköping ligger Askeby. Bredvid Askeby kyrka finns en äng och en park med skuggande fruktträd runt den tillhörande församlingsgården. Perfekt för fikakorg eller utomhuslek. Här finns också två vindskydd och grillplats för er som vill stanna längre.

Själva kyrkan har en storslagen historia från det mäktiga nunneklostrets tid. Kyrkan, som är från 1100-talet, stod på sin höjdpunkt år 1444 när den återinvigdes. Man kan fortfarande se den röda tegelkyrkan med rikt ornamenterade korsvalv och konsthantverk av världsklass, trots att fasaden nu är av vit puts. Genom århundraden har kyrkan fungerat som församlingskyrka och avskild klosterkyrka, till dess de sista nunnorna vid reformationen 1527 behövde lämna klostret och flytta till Vreta kloster. Klosterföreningen har kontinuerliga visningar samt en visualisering i ord och bild över cistercienserklostrets historia. Öppet dagtid under sommaren, juni-augusti.

Läs mer på svenskakyrkan.se/akerbo/askeby-kyrka