Messy church

Hjärtums församlingshem

Drop-in-fika - tema - workshops - gudstjänst - lagad mat. Jättegratis. Ingen anmälan. För alla - med barnen i fokus.

Rör ihop lite kreativitet, mat, Jesus, musik och gemenskap i en stor gryta. Och vips så har du Messy church.

Måndag 17-19 i Hjärtum, 18 mars,  22 apr och 13 maj 2024.

Kanske kommer du direkt från jobbet, fritids eller förskolan. Då är det gott att veta att varje kväll börjar med drop-in-fika. Sedan presenteras temat. Det leder över i en stund då kreativiteten får släppas loss i några workshops och fortsätter med att vi sammanstrålar i ett möte med Jesus, i bön och sång. Kvällen avslutar vi med lagad mat och god gemenskap. Allt är gratis, det är bara att komma.

Messy church började i södra England, i Cowplain utanför Portsmouth för elva år sedan. Sedan har det spridit sig nästan som en löpeld över världen.

En vuxen om sin första Messy church-kväll:

Prick halv sex öppnade prästen dörren och vi fick komma in i församlingshemmet. Där vankades det kaffe, saft, bullar och massor av frukt. Stämningen var på topp från första början, inte minst med hjälp av alla glada barn.

Snart kom hjälpredorna in och barnen delades upp i tre grupper och föräldrarna fick också följa med barnen. En grupp gick in i ett annat rum och pysslade medan en grupp gick ut och fick tälja på pinnar.Jag stannade kvar i musikgruppen där vi skulle sjunga. Wow, vilken medryckande musik. Men ännu hade inte tioöringen trillat ner hos mig.

Snart blev det lite byte i gruppaktiviteterna men jag valde att strunta i pysslet och stannade kvar i musikgruppen. Snart blev vi kallade att vi skulle gå över till kyrkan för en liten gudstjänst.

Strax utanför altarringen hade de placerat en massa sittdynor där barnen skulle samlas. Nu fick jag inse att det barnen täljde utanför var stavar de skulle använda som fåraherdestavar. Den andra pysselgruppen hade fått göra fårmasker.

Nu blev det ingen vanlig predikan utan ett skådespel där prästen Marcus berättade händelserna medan barnen skulle spela med.

Helt plötsligt rymmer hela fåraskocken och det kryps, hoppas och springs i kyrkgången och in mellan bänkarna. Nu fick alla fårahedarna ett styvt jobb att leta upp alla fåren och samla ihop dem inför natten. Nu började Präst-Marcus räkna och han räknade mycket dåligt. Men det visade sig trots det att det fattades ett får.

Vad som gjorde mig så glad var att kyrkan var för barnen och på barnens villkor och jag, ja jag njöt av musiken. Det hör inte till vanligheterna att jag står upp i bänkraden och vickar på höfterna till musiken, men det gjorde jag i
går …

Efter kyrkan gick vi tillbaka till församlingshemmet och där väntade världens middag, med potatisgratäng, makaroner, ugnsstekt falukorv, sallad, bröd. Det var inte en liten smakbit utan en riktig middag. Tack Präst-Marcus och alla andra som fixade detta.

Bengt Larsson