En återlämnad grav. Stort gravsten i granit. Flaggstång, bro, en bäck, föremål från Härryda industrihistoria finns där själva graven en gång var.

Hembygdsgraven på Härryda kyrkogård

På kyrkogården i Härryda har en riktig sevärdhet vuxit fram på senare tid. En återlämnad grav har förvandlats till en ”hembygdsgrav”, där föremål och platser från Härrydas historia nu kan beskådas. Ett riktigt fint exempel på hur kreativitet och kärlek till bygden kan ge fantastiskt resultat.

Idag är det många som lämnar tillbaka sina gravar för att de inte orkar sköta dem, flyttar från sin hemort eller inte har intresse av graven längre. Graven och dess anordning återgår då till pastoratet som då har några olika valmöjligheter. Antingen kan man ta bort gravsten och ram eller lägga flis i hela graven för att få den lättskött. Eller så kan man utnyttja platsen för att göra ett intressant, nyttigt eller trevligt inslag på kyrkogården.

Maria Björk är trädgårdstekniker i Landvetter Härryda pastorat och brinner för att göra kyrkogården inte bara till en vacker och välskött plats, utan också en levande och intresseväckande plats, en plats för oss levande såväl som för de döda.

– Eftersom det känns så tråkigt att ta bort en vacker gravsten eller ram så har jag valt att försöka använda mig av gravytan, berättar Maria.

Här på Härryda kyrkogård har Maria använt sex återlämnade gravar. Tre har blivit fjärilsgravar, vilket främjar den biologiska mångfalden. En grav har blivit sådd med solrosfrön för att vara med i projektet #plantsunflowersagainstcorona. Ytterligare en grav deltar i projektet #1kvmlin för vårt kulturarv med Västarvet i Västra Götalandsregionen.

Hantverket var en viktig del av Härrydas näringliv förr i tiden och bland annat gjordes flaggstänger, åror, stegar och fisklådor. Dessa föremål kan alla ses i graven i mindre skala. Foto: John Fahlnaes

– Den sjätte återlämnade graven har alltså blivit en så kallad ”Hembygdsgrav” och är en mycket fin grav där mina praktikanter från Gunnebos trädgårdsmästarutbildning egentligen skulle få göra det vinnande bidraget från SKKF:s gestaltningstävling. Det skulle då bli en hyllning till arbetarna från Jonsereds gamla fabriker, men ju mer jag tänkte på det så kändes det mer rätt att visa allt som var viktigt i Härryda förr i tiden. Med hjälp av växter så kan man i graven se hur Mölndalsån, som börjar här i Härryda och går ända ut till havet, slingrar sig genom Dansereds bro som troligen byggdes under slutet av 1700-talet. Vägen som syns i graven gick mellan Nya Lödöse och Jönköping. Riksvägen mellan Stockholm-Göteborg gick över Dansereds bro ända fram till 1953.

Arbetet med hembygdsgraven har möjliggjorts genom att pastoratet fått bidrag från Ljus-och blomsterfonden i Härryda.

– Jag har fått värdefull information från Härrydas hembygdsföreningen. Flaggstång, stege och fisklådan har Håkan Karlsson i Gransjöås tillverkat. Växterna kommer från Hallbergs plantskola. Resten av arbetet med graven har jag tillsammans med Anna, Sofia, Ida och mina Gunnebopraktikanter Charlotte och Lisa gjort.

Så kan en återlämnad grav bli en plats som än en gång kommer till användning. Samtidigt som graven bevaras får den också lämna information om vår hembygd på ett spännande och intressant sätt. För att vara en gravplats händer det mycket spännande just nu på Härryda kyrkogård och det känns faktiskt som ett utmärkt utflyktsmål för alla åldrar.

Text och foto: John Fahlnaes