Vigsel

Inför en vigselgudstjänst finns det mycket att tänka på. Här hjälper Kulla pastorat med information inför denna stora dag!

Ett välsignat bröllop

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Par av samma kön och par av olika kön har samma rätt att gifta sig. Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion. Kontakta oss för att boka en vigsel i någon av våra kyrkor.

Boka vigsel

Här kan ni anmäla intresse för vigsel i Kulla pastorat.

Viktig information inför en vigsel

Här kan du läsa om hindersprövning, vigselsamtal, ringar, klädsel och mycket annat.

Våra kyrkor

Här finns information och bilder om och från alla våra kyrkor i Kulla pastorat.

Här berättar vi mer om vad man behöver tänka på inför vigseln

Populära vigsel-psalmer

Här kan du lyssna på Kulla pastorats kyrkomusiker som spelat in populära vigselpsalmer.

Populära sånger till vigsel

Här finns en Spotifylista med populära solosånger till vigseln.

Här finns mer information om vigselgudstjänsten. Exempelvis om vigsel utomlands, om hur man pratar med barn om vigseln och om vigsel på ett annat språk.