Katekumenatet – en vuxen väg till tro

Söker du din tro? Längtar du efter att få utforska din egen tro och kyrkans tro tillsammans med andra? Då kanske Katekumenatet är något för dig.

Katekumenatet har rötter i den tidiga kristna kyrkan. Från början var det dopundervisning för vuxna som ville lära mer om den kristna tron. Då liksom nu är katekumenatet en väg in i kyrkans gemenskap och ett sätt att lära känna sig själv och den kristna tron. Under vägens gång finns möjlighet till dop, konfirmation eller dopförnyelse.

I en mindre grupp delar vi våra livsberättelser med varandra och samtalar om livet, tron, kyrkan och Gud. Vi ger varandra tystnadslöfte. Alla frågor kring tro som deltagarna bär på är välkomna. Dessa frågor och erfarenheter ligger sedan till grund för hur vägledningen och undervisningen utformas. Vi deltar också i gudstjänstlivet.

En ny grupp startar torsdagen 21 september 2023 i Sta Birgittakyrkan, Knivsta. Vi träffas varannan torsdag mellan 19.00 och 21.00 under två terminer.

Vill du veta mer eller anmäla dig? Kontakta Karin Andersson: