Foto: Johannes Frandsen/IKON

Begravning

Ett dödsfall är en händelse som påverkar oss starkt, kanske på ett sätt vi aldrig tidigare upplevt. Att någon vi har hållit av och levt nära bara försvinner känns svindlande. Vad gör jag nu? Hur ska jag klara detta? Sorgen måste både få tid och ta kraft, men samtidigt är det en rad praktiska frågor som måste hanteras. Du är inte ensam. Svenska kyrkan har i uppdrag att hjälpa dig. Vi finns här för dig.

Behovet av att få ta avsked är förmodligen ett av de starkaste mänskliga behoven, både i stora och små sammanhang. I det lilla sammanhanget kramar vi om den som ska ut på en resa, säger ha det så bra, vi ses igen. Döden liknas ofta vid den långa resan, ut i det okända landet. Just orden ha det så bra, vi ses igen, är en enkel sammanfattning både av begravningsgudstjänsten och det kristna hoppet inför döden.

Begravningsbyrå

Någon dag efter ett dödsfall bör man som anhörig kontakta en begravningsbyrå. De hjälper dig med alla praktiska frågor som t ex köp av kista, urna och transporter. Begravningsbyrån kontaktar även oss och bokar tid för begravningsgudstjänst.

Svenska kyrkan

Så snart begravning har blivit bokad hos oss, av begravningsbyrån, kommer en präst att ta kontakt med anhöriga för att träffas. Tillsammans pratar man om hur begravningen ska gå till. Kanske har den avlidne angett sina önskemål i Livsarkivet eller Vita Arkivet? Längre ner på denna sida finns en broschyr att ladda ner för att fylla i sina önskemål. För den som vill finns prästen även tillgänglig för samtal och stöd i sorgearbetet.

Begravningsgudstjänst

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst, då vi överlämnar den som dött till Gud. Under begravningsgudstjänsten får vi tillfälle att sörja och visa kärlek och respekt för den döda.

Genom begravningsgudstjänsten visar vi också respekt för kroppen. Den läggs till vila och prästen lyser frid över den som dött och överlåter henne eller honom i Guds omsorg och kärlek. Varje begravningsgudstjänst utformas i samråd mellan präst, musiker och anhöriga.

I Klippans pastorat kan man ha begravningsgudstjänsten i Klippans kapell eller i någon av våra åtta kyrkor. Här kan du läsa mer om kyrkorna.

Minnesstund

Efter gudstjänsten kan man välja att samlas för en stunds gemenskap i församlingslokalen eller någon annan lokal nära.

Det ger tillfälle att prata och dela med sig av minnen från den döda. Mitt i sorgen kan det ge kraft att se släkt och vänner samlade för ett respektfullt avsked. För den som vill, finns våra församlingshem att hyra för en minnesstund.

Jordbegravning eller kremering?

Inför begravningen behöver man välja mellan jordbegravning eller kremering. Vid jordbegravning sänkes kistan ner i jorden på den valda gravplatsen. Det vanligaste idag är kremering. Då avslutas begravningen med avsked i kyrkan. Sedan förs kistan till krematoriet.

Vid gravsättning av urnan med askan kan man i Klippans pastorat välja mellan några alternativ. Inför det valet bör man fundera över hur stor möjlighet man som anhörig har att sköta graven själv, om man vill ha en egen gravsten eller kanske välja en minneslund. En minneslund har inga enskilda gravplatser utmärkta, utan det är en enda stor anonym gravplats i en vacker och rofylld miljö. Det finns en gemensam yta för blommor och ljus.

Om man vill strö stoftet på andra platser, i naturen eller i havet måste man söka tillstånd hos Länsstyrelsen.

I Klippans pastorat finns åtta olika kyrkogårdar. Här kan du läsa mer om vilka gravskick som finns på våra olika kyrkogårdar och även se bilder på dem.

Populära psalmer till begravningsgudstjänster:

249 – Blott en dag

297 – Härlig är jorden

189 – Bliv kvar hos mig

190 – Bred dina vida vingar

248 – Tryggare kan ingen vara

271 – Närmare Gud till dig

256 – Var inte rädd

277 – Så tag nu mina händer

285 – Det finns djup i herrens godhet

300 – O, hur saligt att få vandra

Här kan du ladda ner broschyren "Om begravning"