Vi söker en kyrkoherde

Vi söker dig som har arbetat som kyrkoherde eller arbetsledande komminister några år, och är öppen och lyhörd, en realistisk visionär. Du ska kunna delegera och lita på dina medarbetares kompetens men också ställa krav. Vi behöver en ledare med god kommunikations-och samarbetsförmåga, ett tydligt men lyhört ledarskap och mod att fatta beslut. En lagspelare som kan inspirera och motivera andra. En herde som för flocken framåt!

Kinda pastorat i södra Östergötland utgör en kyrka på väg – en kyrka med framtidstro och öppenhet för nya utmaningar. Här finns fem levande församlingar med olika karaktär och med många ideella medarbetare. Vi har ett rikt gudstjänstliv, en aktiv musikverksamhet och en levande barn- och ungdomsverksamhet. Vi driver även förskolan Arken, Kyrkans Begravningsbyrå och Kyrkans Kök.

Våra församlingar ligger utspridda i ett vackert landskap i södra Östergötland. Här finns engagerade medarbetare, anställda och ideella som är öppna för nya utmaningar. Genom många kloka beslut och stora förändringar i pastoratet har vi kommit långt i utvecklingen och vill fortsätta framåt. Här är kyrkoherden viktig för att driva denna utveckling tillsammans med medarbetare i olika konstellationer.

Vår främsta styrka är våra olika församlingar med många och engagerade frivilliga.

Vi erbjuder dig:

- Goda möjligheter att i yrkesrollen vara andlig ledare och präst.
- En arbetsplats med god arbetsmiljö där människor trivs och utvecklas.
- Möjlighet att påverka pastoratets utveckling.
- Erfarna och ansvarstagande enhetschefer.
- Möjlighet till administrativt stöd.

Tjänsten är givetvis på heltid och tillträde enligt överenskommelse.

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta

Anders Ljung, kyrkorådets ordförande, tfn 070 55 94 326 eller
Tf Kyrkoherde Peter Lundborg, tfn 070 644 68 87

Urval sker löpande.