Till innehållet Till undermeny
Ljusbäraren i Karlstads domkyrka.

Karlstads stift

Karlstads stift är lite annorlunda och det är vi stolta över. Vi präglas av närhet till människor och en berättarkultur, som finns både inom och utanför kyrkan. Vi arbetar med att alla kan mötas på lika villkor, att man kan leva som människa bland människor.

Berättelser från unga ledare

Under ung ledarutbildningen träffas unga ledare från olika församlingar i Värmland och Dalsland. Här kan du läsa några unga ledares berättelser från olika utbildningstillfällen och träffar.

Kyrkans klassiker

Upptäck kyrkans tro och liv under ett kalenderår, gör Kyrkans klassiker. Det handlar om att be, läsa bibeln, fira gudstjänst och träna sin omtanke om andra. När du är klar blir du inbjuden till biskopsgården i Karlstad för att fira!

Ung i kyrkan

Jesus gjorde tydligt att barn och unga har en central roll i kyrkan och så är det också hos Svenska kyrkan i Värmland och Dalsland. I församling finns det plats för alla, här kan du läsa mer om hur du som ung kan engagera dig. Det finns en uppgift just för dig.

Biskopens krönikor

Biskop Sören Dalevi skriver gärna korta texter eller krönikor. Många av biskopens krönikor finns samlade i krönikeböcker.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

Nyheter från Karlstads stift

1. Helgmålsringning från Björneborgs bruk

Publicerad 19 september 2024

Biskop Sören Dalevi leder under hösten två avsnitt av Helgmålsringning i SVT. Programmen spelades in i Björneborgs bruk tidigare i september.

2. Vill se världen – deltar i utbytesprogram

Publicerad 10 september 2024

Maria Falkenland från Karlstad åker till Tanzania som en del av utbytesprogrammet Ung i världsvida kyrkan. Av 12 deltagare är hon den enda från Karlstads stift. Hon har ett annorlunda äventyr framför sig och vill se något annat än den västerländska vardagen.

3. Nytt pedagogiskt material runt Barnens bästa bibel

Publicerad 6 september 2024

Nu finns ett nytt pedagogiskt material som stöd i arbetet med att berätta om kristen tro för barn. Materialet innehåller bland annat pedagogiska övningar, kunskap om och inspiration på hur Barnens bästa bibel kan användas som en del av undervisningen i barngrupper. Allt är samlat i en bok som heter Barnens bästa bibel i kyrkan.

4. Runt 70 unga ledare avtackas efter ledarskapsutbildning

Publicerad 28 augusti 2024

Karlstads domkyrka rent av bubblade glädje och förväntan när ungefär 70 unga ledare samlades för sändningsmässa. Mässan inledde årets avslutning för de ungdomar som gått alla tre steg av Karlstads stifts utbildning för unga ledare. En utbildning där ungdomar få lära sig om mötet mellan människor och växa in i sin roll som ledare och förebild.

5. Biskop Sören Dalevis hundrade krönika

Publicerad 26 augusti 2024

Strax efter att Sören Dalevi vigdes till biskop i Karlstads stift började han skriva krönikor i regionaltidningen Nya Wermlands-Tidningen. Sedan januari 2017 har det nu blivit 100 texter.

Här hittar du alla nyheter från Karlstads stift

Letar du efter det här?

Anslagstavla

Här hittar du anslag från protokoll som är justerade.

För förtroendevalda

Här hittar du information för dig som är förtroendevald.

Utbildningar och arrangemang

Här hittar du utbildningar och andra arrangemang för dig som är förtroendevald, ideellt engagerad eller allmänt intresserad av Svenska kyrkan i Karlstads stift.