Om Karlstads domkyrka

Karlstads domkyrka är stiftskyrka och i Karlstads centrum. Det är en vitputsad stenkyrka och stor och ljus inuti. Domkyrkan är öppen varje dag så du är alltid välkommen in.

Domkyrkan öppen varje dag

Måndag-onsdag och fredag kl. 9-16
Torsdag kl. 9-19, lördag kl. 10-16
Söndag kl. 10-18.

Adress: Västra Kyrkogatan 5
Sittplatser: I kyrkan får det plats ungefär 550 sittande.
Kyrkan är handikappanpassad. Det finns toaletter och även ett rum där man kan förbereda sig.
Lokal för dopfest: Församlingshuset mitt emot domkyrkan har hiss upp till kök och samlingssalar. Lilla salen anpassad för ca 40 personer, stora salen ca 150 personer. Dock får endast 150 personer vistas där sammantaget. Köket är utrustat för kaffebjudningar och lättare maträtter.
Uthyrning: Kontakta expeditionen 054-14 14 00
Kontaktperson: Församlingsvärd Anna Lycke 054-141415, anna.lycke@svenskakyrkan.se

Se dig om i domkyrkan

Klicka här för att öppna panoramat så du kan se dig omkring i domkyrkan. Från olika platser och vid olika tider på dygnet.

Domkyrkans kyrkorum

I domkyrkans kyrkorum finns många symboler som berättar om kristendomen på olika sätt. Men också kristendomens historia. Följ med!

Domkyrkans olika föremål

Det finns många föremål med historia i domkyrkan. Läs mer om bland annat kyrkskeppen, ljuskronan, ljusträdet och brudkronan.

Domkyrkotornet

Att gå upp i tornet är en tidsresa med många inslag. Somliga beundrar den ålderdomliga murningstekniken och de meterdjupa fönsternischerna som talar om väggarnas tjocklek gjorda av gråsten och tegel medan andra beundrar tornkonstruktionen.

Domkyrkans fönster

Fönstren i domkyrkan har saker att berätta. Följ med på bönevandring mellan de olika bibelcitaten som badar i ljus.

Domkyrkans historia i korthet

Domkyrkans historia börjar på 1200-talet och fram tills idag hinner den med flera bränder och renoveringar. Här kan du läsa mer om vad som hände.

Bönevandring mellan domkyrkans fönster

Fönstrens bibelord och bönerna vill ledsaga Dig runt i domkyrkan med början i fönstret ovanför altaret i Uppenbarelsens kapell i södra korsarmen.

Om Karlstads domkyrka

Karlstads domkyrkoförsamling

I domkyrkoförsamlingen finns Karlstads domkyrka och Vikenkyrkan. Varmt välkommen till gudstjänster, konserter, mötesplatser och gemenskap för alla åldrar!

Välkommen till Karlstads pastorat

Svenska kyrkan engagerar många människor i Karlstad. Körsångare, cafégäster, bullbakare, barn och föräldrar, konfirmander, frivilliga, pilgrimer, dansare och många andra. Läs om vår verksamhet här.