Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka.

Att gifta sig är ett stort och högtidligt ögonblick. En dag fylld med kärlek som blir ett ömt minne att vårda. För att dagen ska bli så bra som ni har tänk er är det olika saker som måste falla på plats. En av dem är vigselceremonin.

Vi finns för dig och din partner och hjälper till med planerandet av de olika momenten som en vigselgudstjänst innehåller. Våra musiker hjälper er att skapa rätt stämning efter era önskemål.

Hur går vi tillväga?

Boka er vigsel hos oss genom att kontakta vår expedition. Ett par månader innan er vigsel får ni hem en bekräftelse med kontaktuppgifter till präst och musiker som kommer att tjänstgöra under er vigsel. Därefter tar prästen kontakt med er och bokar in ett möte där ni pratar igenom allt som hör vigselgudstjänsten till.

Brudkronan, Åryds kyrka

Tänk på att en av er måste vara medlemmar i Svenska kyrkan. Glöm inte att ansöka om hindersprövning hos Skatteverket innan ert bröllop. Hindersprövningen är giltig i fyra månader.

Några av de frågor som kan dyka upp

Det är kostnadsfritt att gifta sig i kyrkan. Om ni önskar att vigas utanför kyrkan ska ni meddela detta vid bokningen, det är upp till prästen att avgöra om hen vill viga ett par utanför församlingens kyrka. Önskar ni vigas i en annan kyrka än er församling, kontakta då den församlingen.

Vigselgudstjänstens moment

Att gifta sig i Svenska kyrkan innebär att ni gifter er efter en särskild ordning. Några av delarna i vigselgudstjänsten kan ni som brudpar påverka. Det är under mötet med prästen som ni kommer överens om utformningen av gudstjänsten. Genom att själva välja psalmer, musik och text kan ni sätta er personliga prägel på ceremonin.

Det lilla extra

Hos oss kan du som brud låna en av våra brudkronor, meddela expeditionen om så önskas. De är i guld med vackra detaljer och i olika stilar.

Vi har även festlokalen redo. Efter ni har sagt ja till varandra har ni möjlighet att bjuda in era nära och kära till en tillställning i någon av våra församlingslokaler, mot en kostnad. Prata med vår personal på expeditionen så berättar de mer.

Boka vigsel hos oss

För att boka vigsel kontakta expeditionen

Tel. 0454-30 22 00, (mån, tis, tors, fre kl. 09.30-12)

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.