Foto: Jermunn Solem

Vad är det att vara kristen?

Kristen tro - inte ytterligare ett krav

”Man ska träna, vara solbränd, renovera köket, uppfostra barnen på ett pedagogiskt sätt, laga ekologisk och näringsriktig mat – och så ska man tro också!? Hur ska jag hinna med nånting i mitt liv?”

Känner du igen dig?

Vårt samhälle är fullt av krav. Fullt av bilder hur vi ska vara och bete oss. De sociala medierna gör inte saken bättre heller. Alla verkar vara mer lyckade och lyckliga än jag. 

Att då vare sig orka eller hinna med att tänka på tron eller kyrkan kan kännas som ett oöverstigligt berg. 

Att leva i motvind, men med vind i seglen på samma gång. Att leva i en strävan efter att vara sann och ärlig mot mig själv och andra. En strävan som är en utopi och det är där Gud kommer in i bilden. I kyrkan ber vi: Jag brister i kärlek till Gud, mina medmänniskor och mig själv. Förlåt mig. Förlåtelsen blir verklighet i Jesus Kristus. Jesus är skarvsladden som gör livet möjligt.

Annica, 54

Och såna där troende människor – de verkar så annorlunda och säkra på sin sak. 

Till dig säger Gud: Lugn.

Vi är så vana vid att tänka att allt vi gör ska vara perfekt och en prestation. Så fungerar inte tron. 

Den är inte ytterligare ett krav i högen. 

Tron är Guds gåva till oss. I lilla katekesen som reformatorn Martin Luther skrev för länge sedan står det: ”Jag tror, att jag inte av mitt eget förnuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komma till honom. Det är den helige Ande som har kallat mig…”. Det betyder att om du funderar över de här sakerna är du redan på rätt väg. 

Tro är inte att göra ännu mer. Tro är att säga: ”Okej – det här är mitt liv. Med allt som är bra och dåligt, med allt jag gjort rätt och fel. Mina styrkor och mina svagheter. Nu ber jag dig Gud, att ta hand om mig och mitt liv.”

Ibland talar man i kyrkan och kristendomen om omvändelse. Omvändelse innebär inte att man bestämmer sig för att aldrig mer göra dåliga saker och sedan klarar av att leva ett perfekt liv. Det är en nidbild. Framför allt för att ingen enda av oss klarar av det. Istället handlar omvändelse om att inse ”okej... jag klarar inte av att leva ett perfekt liv. Jag behöver dig Jesus för att kunna bli förlåten och få ny kraft.” Det handlar inte om att jag skall bli bättre eller perfekt utan om att jag får lita på en kärlek som bär.

 

Inte till de perfekta

Jesus kom inte till de som var perfekta. Han kom till de som behövde honom. Om du läser i Bibeln ser du att Jesus inte bemötte två olika människor på exakt samma sätt. Han mötte dem inte med en patentlösning eller säljmetod, utan det som gjorde honom unik är att han mötte dem precis där de var i sina liv, då och där, som unika människor. 

Vi tror att det fortfarande gäller. 

Foto: Jermunn Solem

Jesus möter inte dig och mig och någon annan på exakt samma sätt. Det finns ingen ”mall” för hur en kristen människa skall se ut, klä sig, gilla för musik eller något annat. 
Det är hjärtats tro och tillit som spelar roll. 

Det finns många fördomar om kristna. Hur de ser ut och är. Sanningen är att det finns kristna av alla sorter. Gud kallar inte bara vissa. Gud kallar definitivt inte bara lyckade, vackra människor. Därför passar också du och jag in!

I en av Bibelns mest kända verser står det att Gud älskade världen så mycket att han sände Jesus, sin ende Son, för att de som tror på honom, litar på honom, ska ha evigt liv. 

 

Lära känna Gud

Det bästa sättet att lära känna någon är att prata med henne eller honom. Det tror vi i den kristna kyrkan också gäller Gud. Att samtala med Gud kallar vi bön. Du kan be med egna eller andras ord. Du kan be högt eller tyst eller utan ord. Ibland kan hjärtats riktning få vara en bön. Ibland kan det vara en bön att tända ett ljus.

Huvudsaken är att du ärligt och uppriktigt delar med Gud det du känner. 

Ganska ofta får jag höra att jag är "svag" som tror, som tycker att jag behöver Gud i mitt liv. Jag håller inte med. Man är inte svag för att man inser sina begränsningar eller känner att man vill ha hjälp och stöd i livet. Då är man modig.

Robert, 50

En bön:
Gud, jag tror att du skapat mig och ville mitt liv. 
Gud, jag tror att du älskar mig.
Nu vill jag lämna mitt liv, den jag är och det jag vill i dina händer. 

Jag vill tro och lita på att Jesus har dött och uppstått också för mig. 

Låt mig få märka din närvaro i mitt liv. 

Ett annat sätt att lära känna Gud är att läsa i Bibeln. Är man ovan vid tron så kan Bibeln vara svår att tränga in i. Om du är nybörjare kan det vara bra att börja med något av evangelierna - berättelserna om Jesus. Du kan också få hjälp att läsa Bibeln på olika sätt. Hör gärna av dig! 

Oavsett hur du känner att du ”lyckas” med bön, bibelläsning och annat, så får du vila i två saker:
Gud hör och blir glad när någon söker honom. Det gäller även om du tycker att det inte ”fungerar”. 
Precis som med allt annat - fotboll, matlagning, akvarellmålning - måste man få öva på att vara kristen! Allt är nytt och ovant i början. Ge inte upp!

Vill du veta mer?

Blir du nyfiken på kristen tro? Vill du prova själv? Eller är du gammal i gemet och vill fördjupa och utveckla din tro? Vi hjälper dig gärna på vägen, som stöd och medvandrare! 

Alla som vill har rätt att få undervisning om kristen tro och hjälp att komma vidare. Enskilt eller i grupp. Kanske är du nyfiken på att bli döpt eller att konfirmera dig som vuxen? Inga problem! 

I vårt pastorat har vi då och då bibel-och samtalsgrupper som på olika sätt diskuterar tron. 

Du kan också be att få samtala med någon av våra präster eller vår diakoniassistent. (Se gärna artiklarna om Samtal och bikt nedan!)

Vi firar regelbundet gudstjänst i alla våra fem kyrkor. Du behöver inte vara färdig och klar med din tro för att gå på gudstjänst. Gudstjänsten är ett tillfälle att få fundera kring Gud tillsammans med andra. Om det är första gången - eller första gången på länge - tala gärna om det för kyrkvärden, vaktmästaren eller prästen! Vi vill gärna välkomna dig!

Du som vill kan gärna få en bibel. Är du vuxen eller ungdom får du en fullständig bibel, är du barn kanske du hellere vill ha en ”De yngstas Bibel” med enklare text och många bilder. 

Du är välkommen precis som du är, med tankar, funderingar och frågor. Hör av dig till pastorsexpeditionen! Telefon 060 – 910 09

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Samtal och stöd

Vi kan alla hamna i situationer där vi känner att vi behöver stöd, vägledning eller någon att prata med. Då är du välkommen till oss.

Kyrkfönster i Indals kyrka

Bikt

Bikt är att enskilt tillsammans med en präst, få samtal om något som blivit fel i livet, få bekänna sin synd och få förlåtelse. Här kan du läsa mer om vad bikt är.

Gudstjänst

Gudstjänst är mötet med Gud, både tillsammans med andra och själv. I vårt pastorat vill vi erbjuda ett brett utbud av gudstjänst, med olika innehåll och karaktär.

Bön - att samtala med Gud

Nästan alla ber. Ibland hemligt, ibland med andra. Att be är att öppna sig själv och samtala med Gud.