Sänk temperaturen inomhus

Nyhet Publicerad

Gör som Hörnefors församling - spara el och pengar genom att ställa ner termostaten.

Under januari-mars 2019 flyttade Hörnefors församling gudstjänsterna till församlingsgården och kunde då sänka innetemperatur i Rosornas kyrka till ca 10-12 grader. Tack vare det de sparades hela 21 890 kWh, vilket ungefär motsvarar ett helt års energiförbrukningen hos en vanlig svensk familj som bor i en eluppvärmd villa. Elräkningen minskade med ungefär samma summa i antal kronor. Försöket med temperatursänkningen och utvärderingen av den var ett av delmålen i andra fasen i miljödiplomeringen.

Nu hoppas vi inte att ni går lika långt när det gäller temperatursänkningen hemma men prova att sänka temperaturen något! Att sänka innertemperaturen från 22 till 20 grader ger till exempel en energibesparing på mer än 11 procent. Varje sänkt grad sparar med andra ord kilowatt-timmar och pengar!

Fler hållbarhetstips

Sänk temperaturen inomhus

Mer om församlingens hållbarhetsarbete

En hållbar kyrka

Svenska kyrkan i Hörnefors arbetar för en hållbar och rättvis utveckling och livsföring – lokalt och globalt. Här kan du läsa mer om församlingens hållbarhetsarbete.