Ett papper med texten Bli medlem och en pil till en QR-kod sitter fasttejpat på ett träd.
Foto: Magnus Aronson/IKON

Medlemskap

Man är medlem i den församling där man är folkbokförd om man inte har begärt utträde ur Svenska kyrkan. Det är idag inte möjligt att tillhöra en annan församling än den där man är folkbokförd.

Som medlem betalar man kyrkoavgift till församlingen man tillhör. Gudstjänster och de flesta andra aktiviteter som församlingen erbjuder har alla tillgång till oavsett medlemskap men dop (barn), konfirmation, kyrklig vigsel och kyrklig begravning behöver man vara medlem. Genom sitt medlemskap stöder man också de sociala och diakonala verksamheter som kyrkan erbjuder.

Kyrkan ansvarar på uppdrag från samhället för begravningsverksamheten i Sverige. För detta betalar alla medborgare en begravningsavgift som berättigar till gravplats och vissa tjänster i samband med begravning.

Vill du bli medlem så kontakta oss så hjälper vi dig eller fyll i en inträdesblankett och skicka in till oss. Det gör inget om den inte är komplett, vi kontaktar dig om det är något vi behöver komplettera med.

Har du frågor går det bra att kontakta pastorsexpedtionen eller någon av våra präster.