Gör en insats för Ukraina.

Gör något konkret för de krigsdrabbade i Ukraina!

Anfallet på Ukraina är ett brott mot internationell rätt och följderna är fasansfulla för människor. Svenska kyrkan deltar, genom hjälpalliansen ACT, i humanitära insatser i Ukraina. De viktigaste behoven i nuläget är mat, vatten och hygienartiklar.

”Vi skickar inte kläder eller annat utan bidrar i stället med pengar som kan användas där det bäst behövs”.

- Stöd ACT Svenska kyrkans insamling ”Nödrop för Ukraina” Swisha 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.
- På Höllvikens idrottsplats utanför BK Höllvikens kansli pågår just nu en insamling i samarbete med LIONS club Reng Höllviken. Där kan du lämna filtar, sovsäckar, madrasser, liggunderlag, handdukar, hygienartiklar, mensskydd, hållbara livsmedel, gosedjur och vinterkläder. Länk till insamlingen.

Du kan också hjälpa genom att ge bidrag till:

UNICEF ser till att barnen i Ukraina får skydd.
Swisha till 902 00 17. Skriv ”Ukraina” i meddelandet.

Röda Korset bidrar med mat, värme och sjukvårdsmaterial på plats.
Swisha till 900 80 79.

UNHCR arbetar med andra FN-organ och lokala frivilligorganisationer för att hjälpa människor på plats.
Swisha till 900 1645.

RFSL stödjer hbtqi-organisationer i Ukraina och hjälper till med evakuering av hbtqi-personer i landet.
Swisha till 123 900 40 86.

Läkare utan gränser ser till att människor på plats får sjukvård när det behövs.
Swisha till 900 60 32.

Reportrar utan gränser kämpar för det fria ordet och oberoende journalistik.
Swisha till 123 900 44 90.

Församlingens kollekt
De kollekter som församlingen själv får öronmärka går till ACT, nödrop för Ukraina.
Genom att öronmärka gåvor till katastrofinsatsen bidrar du med din kollekt till att hjälpa drabbade människorna i Ukraina och till ett stöd som finns redo att omedelbart sättas in där behoven är som störst.

Stora Hammars kyrka är öppen
för bön och ljuständning

Toppfoto: Martin Divisek EPA TT  Ikon.