En ledare står tillsammans med några ungdomar.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Vår verksamhet

I Hjo pastorat ges många tillfällen att mötas i kyrkor och församlingshem. Vi vill att alla människor – utan undantag – ska känna att de är välkomna in i ett sammanhang och mötas av en öppen famn.

Gudstjänst

Genom att fira gudstjänst och sjunga får vi möta varandra och Gud i glädje och sorg, tro och tvivel, förtröstan och förtvivlan. Kort sagt, vi får möta varandra och Gud sådana vi är.

Musik

Musik och sång fördjupar och breddar vår gudstjänst och öppnar oss för Guds tilltal. Här finner du information om de körer som Svenska kyrkan i Hjo har.

Två svartklädda personer sitter och samtalar.

Diakoni

Hjo pastorat strävar efter ett diakonalt förhållningssätt. Alla som söker kyrkans gemenskap ska känna sig sedda och beredas möjlighet att hitta just sin plats och tillhörighet.

Några barn leker med en rockring i ett lekrum.

Barn och unga

Hjo pastorat har ett rikt barn- och ungdomsarbete, där de ungas vilja och självständighet står i centrum. Det är en rikedom för hela församlingslivet.

En man i röd sotarmössa fikar utomhus.

Vuxna

Vi strävar efter mångfald – i gudstjänstformer, i uttrycksformer och i gemenskaper – för att vara en relevant och välkomnande kyrka för så många som möjligt.

Två händer uppsträckta mot en blå himmel. Solen lysen mellan fingrarna.

Ideellt ledar- och medarbetarskap

Det ideella ledarskapet och medarbetarskapet är väsentligt för att ta tillvara kvaliteter som behövs i Guds rikes gemenskap.