Livets händelser

Dop, vigsel och begravning är gudstjänster där berörda har goda möjligheter att påverka utformningen. Som konfirmand får man möjligheten att genom lek och allvar utrustas med redskap för att leva som människa! Konfirmationstiden avslutas med en konfirmationsgudstjänst.

En kanna vatten står på en dopfunt.

Dop

Dopet är en källa till glädje och fest. Du kan döpas både som vuxen och som barn. Att döpas är att låta Gud bli en medvandrare som får ge sin omsorg om oss människor – alla dagar genom hela livet. I dopet riktas löftet just till den som högt och tydligt nämns vid namn.

Vigsel

Vigseln är en stor dag för de som ska gifta sig. Det är också ett stort och högtidligt ögonblick för släkt och vänner som får höra parets löften och glädjas åt att två har valt att dela sitt liv med varandra. En kyrklig vigsel är en vacker gudstjänst där kärleken hyllas och där alla får vara med och be för parets delade kärlek.

Två urnor står bland ormbunksblad på ett bord i kyrkan.

Begravning

Begravningsgudstjänsten är till för såväl den döde som för de anhöriga. En värdig avslutning på livet där de anhöriga får ta avsked av den de mist på ett sätt som blir personligt för dem och där den avlidne överlämnas i Guds händer.

Konfirmation

Unga funderar ofta över livet och om framtiden. Genom att "konfa" får man möjlighet att tillsammans med andra, med lust och allvar, prata om livet och om Gud.