Chato i Tanzania

Chato och Hjo är vänförsamlingar sedan närmare 30 år.

Samarbetet med vänförsamlingen Chato i Tanzania visar på ett konkret sätt att kyrkan är världsvid och vi får bära varandras församlingar i förbön.

Under årens lopp har församlingsbor vid några tillfällen hälsat på i Chato och Chatos kontraktsprost har besökt Hjo. Det senaste åren har regelbunden kontakt mellan församlingarna skett via mejl.
Församlingen i Chato är i behov av stöd för att på ett så bra sätt som möjligt verka som församling. Genom regelbundna insamlingar har Hjo pastorats församlingsbor stöttat olika projekt i Chato, bland annat:

• inköp av en bil som både pastorer och församlingsbor kan nyttja, t.ex för sjuktransporter
  • bilreparation
  • bidrag till kyrkbyggnation i Chato (2018 - pågående)
  • bidrag till utsäde och gödsel för odlingssäsongen (2021)

Den närmaste tiden (hösten 2021) är insamlingen tänkt som ett allmänt stöd under Coronapandemin som påverkat och påverkar såväl hälsomässigt som ekonomiskt.

Hjo pastorat arrangerar genom Internationella gruppen olika typer av insamlingar, kollekter, gåvor och caféer. Gåvor kan swishas till 123 222 08 53, märkning ”Chato”.

Har du frågor om vänförsamlingen eller insamlingen?
Mejla diakon Sabine Bjaaland: sabine.bjaaland@svenskakyrkan.se