Foto: Anne-Marie Grahn

Hjo kyrka

"Kyrkan mitt i byn", det stämmer precis på Hjo kyrka, belägen vid torget mitt i centrum.

Den nuvarande stenkyrkan uppfördes med befintlig planform i slutet av 1700-talet. Kyrkan består av rektangulärt långhus med utbyggda absider såväl i väster som öster. Den västra inrymmer orgelläktare, den östra fungerar som altarrum. Sidoställt torn mitt på långhusets sydsida. Den gamla sakristian har motsvarande placering i norr. Även om 1700-talskyrkans mursträckningar är helt intakta präglas exteriören till viss del av förändringar företagna vid sekelskiftet 1900, då tornets resliga spira tillkom. Murarna är putsade - dock med blottade hörnkedjor - och genombryts av rundvälvda fönsteröppningar. Interiören täcks av ett tunnvalv, hjälmvalv över absiderna. Kyrkorummet har ännu kvar sin sengustavianska karaktär, även om förändringar har skett. I samband med sekelskiftets omdaningar insattes glasmålningar i korabsiden. Vid restaureringen 1978 förändrades kyrkans västparti, bl a inbyggdes smårum under läktaren.

Folder om Hjo kyrka

Foto: Anne-Marie Grahn

Hjo kyrka

Vaktmästare är Michael Haavik, 070-313 16 04.