Foto: Magnus Aronson/Ikon

Bli medlem

Nästan alla som lever i Sverige kommer någon gång i sitt liv i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst – och allt däremellan. Svenska kyrkan står för öppenhet, närvaro och hopp. Det är du som medlem som gör alla dessa möten möjliga!

Som medlem får du inte bara en tillhörighet och gemenskap, du bidrar även till mycket gott som görs i vår församling – för dig och för andra.

Hur går det till?
Huvudvägen in i kyrkan är dopet. Den som en gång blivit döpt behöver aldrig döpas på nytt! Man kan även anmäla sig som kyrkotillhörig på väg till dopet. Församlingen erbjuder samtal och information till alla som vill vara med i vår öppna gemenskap.

Två glada äldre kvinnor sitter bredvid varandra och syr.

17 skäl att vara medlem

Nästan alla som lever i Sverige kommer någon gång i sitt liv i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst - och allt däremellan. Oavsett när ska mötet med Svenska kyrkan lyfta, stärka och ge hopp. Kyrkan är en plats att vara stolt över. Du som medlem gör allt möjligt!

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Bli medlem direkt

Det är enkelt att gå med i Svenska kyrkan. Du behöver bara fylla i formuläret här nedan och skicka in det. Välkommen med i Sveriges största medlemsorganisation.

Välj ett av nedanstående alternativ: