Henrik blev döpt i vuxen ålder

Henrik blev döpt vid kyrkans drop-in-dop.

Hässelbybon Henrik Petrén växte upp i Spånga utan någon närmare relation till Svenska kyrkan. När dottern konfirmerades för några år sedan här i Hässelby tog han tillfället i akt och blev döpt på ett drop-in-dop i Hässelby Strands kyrka, något han länge funderat på.

Det kändes stort och högtidligt att som vuxen ta ett medvetet beslut och att välkomnas in i en flertusenårig tradition och gemenskap.

Berätta om ditt dop
– Det var i samband med mitt äldsta barns konfirmation som jag såg ett anslag om drop-in-dop i Svenska kyrkan Hässelby. Då hade jag redan under flera år känt en längtan till att bli en del av den gemenskap som kyrkan är, men inte kommit till skott. Drop-in-dopet var på så sätt lite impulsivt, men samtidigt väl genomtänkt och baserat på både förnuft och känsla.

Vad betydde dopet för dig?
– Det var en väldigt fin upplevelse att ta steget in i kyrkan på riktigt. Jag har alltid känt mig välkommen, även som icke döpt, men det kändes stort och högtidligt att som vuxen ta ett medvetet beslut och att välkomnas in i en flertusenårig tradition och gemenskap.