Parkeringsplatser

Om bestämmelserna kring parkeringsplatserna vid våra kyrkor och lokaler.

Haninge pastorat beslutade år 2022 att införa en tydlig parkeringspolicy för personal och besökare.

Glöm inte p-skivan
6 timmar fri parkering med p-skiva i Österhaninge och Västerhaninge kyrka
4 timmar fri parkering med p-skiva i Vendelsö och Tungelsta

Syftet är att säkerställa ordning på våra parkeringsplatser och bidra till en tryggare och finare miljö utan skrotbilar, ej behöriga långtidsparkerare, bilbränder, inbrott i bilar m.m. Detta är något som vi har haft problem med, främst vid Österhaninge kyrka. Ett annat stort problem har varit att bilar har stått felaktigt parkerade och då blockerat bland annat brandvägar och leveranser.

Ett samarbete med parkeringsbolag Sverige Parkering AB har inletts för att genomföra löpande kontroller/bevakning av våra parkeringar.

Sist men inte minst är det viktig att pastoratet följer Skatteverkets regler i centrala områden där det finns avgiftsbelagda parkeringar.