Foto: Catharina Fredrikson

Österhaninge församlingshem

Församlingsbor kan boka församlingshemmet för dopkaffe eller begravningskaffe. I mån av plats kan församlingshemmet även hyras heldag eller halvdag.

Österhaninge församlingshem

Besöksadress:
Klockarlötsvägen 29
137 95 Österhaninge
(vid Österhaninge kyrka)

Sittplatser

49 platser, varav 30 platser i stora rummet resten i små rum.

Invigningen av Österhaninge församlingshem

Över 300 personer deltog i invigningsfesten söndag 6 september 2015. Den inledande gudstjänsten i Österhaninge kyrka fylldes till brädden. Stämningen var på topp och det blev en riktig församlingsfest med blåsensemble, tal, mat och tårta, ballonger, häst och vagn, clown, marknadsstånd med rättvisemärkta produkter, ägg och ostar. En härlig gemenskap mellan flera generationer och många kom klädda i tidstypiska kläder fr 20-talet.

Se invigningsfilmen här

Historik Österhaninge församlingshem

Byggnaden uppfördes ursprungligen som ålderdomshem år 1924. Arkitekt var Hjalmar Hammarling. Mellan 1979-1983 hyrdes byggnaden av Stockholms stift och Kyrkans unga bedrev lägerverksamhet här. Fastigheten såldes 1990 till en privatperson och köptes sedan av Österhaninge församling 2012.

Byggnaden har varsamt renoverats av M3 Bygg. Det har omfattat både in- och utvändig ombyggnad och renovering. Byggnaden är i två plan med en vindsvåning. Invändiga detaljer och färgsättning går i 1920-talsstil. Byggnaden invigdes söndag 6 september 2015.

Bokningsregler Österhaninge församlingshem

Församlingsmedlemmar kan boka församlingshemmet kostnadsfritt för dopkaffe eller begravningskaffe. I mån av plats kan församlingshemmet även hyras heldag (4.500 kr) eller halvdag (3.000 kr). På kvällar efter uthyrning ska lokalen vara städad och lämnad kl 22.00.

Uthyrningsregler
  1. Hyresgästen disponerar en larmbricka med kod som bara fungerar under uthyrningstiden. Hyresgästen ansvarar för att låsa och larma vid uthyrningstidens slut, samt återlämna brickan till uthyraren enligt överenskommelse.

Viktig info: För tillträde till lokalen måste du själv kontakta vaktmästare för nyckeluthämtning senast 7 dagar före bokningen. Observera att vi inte har vaktmästare på plats i våra lokaler under själva uthyrningen. Har du inte hämtat ut nyckeln kommer du inte kunna ta dig in i lokale. Kontaktuppgift till vaktmästare finns i bokningsbekräftelsen som du får när du bokat en lokal.
  2. Hyresgästen ansvarar för att inga obehöriga vistas i lokalerna under uthyrningstiden. Ibland hyrs de olika våningarna ut separat. Hyresgästen blir i så fall informerad om det och ansvarar för att det egna sällskapet endast nyttjar den våning man hyrt.

3. Uthyraren informerar hyresgästen om vilka tider som gäller för den aktuella uthyrningen, ger praktiska instruktioner om hur köksutrustningen fungerar och visar var porslin, glas, bestick och städmaterial finns.

4. Uthyraren och hyresgästen går igenom lokalen innan uthyrningen påbörjas, för att se i vilken ordning lokalen är. Uthyraren informerar om utrymningsvägar och var brandsläckare finns i lokalen. Hyresgästen får möblera om i lokalen, men skall ta hänsyn till att utrymningsvägar ej blockeras. Hyresgästen förväntas lämna lokalen i samma skick och med samma möblering som vid uthyrningens början.

5. Alkoholhaltiga drycker är inte tillåtna att förtäras i lokalerna. Ingen rökning inomhus. Utomhus är rökning tillåten på anvisad plats.

6. Husdjur får inte vistas i lokalerna.

7. Hyresgästen förväntas vara aktsam om lokaler och inventarier. Om något går sönder under uthyrningstiden, var vänlig meddela kontaktpersonen hos uthyraren. Det kan till exempel gälla köksmaskiner, porslin, glas eller andra inventarier. På så sätt kan vi åtgärda och komplettera inför nästa uthyrning. I vissa fall får hyresgästen ersätta skador som uppkommit.

8. Hyresgästen lämnar hushållssopor i anvisat kärl. Hyresgästen tar med sig sådant som kan återvinnas - glas, stora platsförpackningar, kartonger och plåtburkar.

9. Hyresgästen skall städa lokalen, så att den är i gott skick inför nästa uthyrning.
    Vid uthyrning kvällstid ska lokalen vara städad, låst och larmad kl 22 (därefter slår automatlarm på).​

Att tänka på vid hyrestidens slut:

• Stäng av spis, diskmaskin, kaffebryggare och vattenkokare.
  • Städa lokalen och köket. Dammsug och våttorka golven (ej ekgolven), torka av bänkytor och bord.
  • Städa toaletter och se till att alla vattenkranar är stängda.
  • Släck levande ljus och all belysning i huset.
  • Stäng fönster och dörrar
  • Till sist, lås och larma byggnaden. Återlämna larmbrickan till uthyraren.

Vid frågor, ring 08-555 670 90 (vaktmästare).