Foto: Mona Davidsson

Välkommen att bli volontär!

Nyhet Publicerad

Varje tisdag klockan två fylls Andersbergskyrkans cafédel av ett sorl på en rad olika språk. Men snabbt övergår sorlet i försiktig svenska, där invandrare och volontärer i små grupper tar sig an språkets krumelurer. Nu välkomnar vi fler volontärer!

Språkcaféet är en uppskattad aktivitet i församlingen och oftast är det nästan fullt i lokalen. Här möts en blandning av människor – utländska studenter, anhöriga till personer som jobbar här, och förstås en del som har flytt från sina hemländer.
Med hjälp av ordböcker, läroböcker, bilder och annat formas samtalen till ett nytt steg in i det svenska samhället. Vad är en kontorist? Var jobbar en rektor? Är det skillnad på durkslag och sil?
Att vara volontär är att engagera sig på ideell basis, för enstaka uppdrag eller på längre sikt. Det finns många olika uppdrag för volontärer – både i vardagen och vid gudstjänster.
Det som för tillfället finns störst behov av kan du läsa mer om HÄR.

Text: Mona Davidsson