Borgerligt alternativs logotyp

Borgerligt alternativ

Rösta på Borgerligt alternativ - för en folk(ligare) kyrka

Vi i BA vill se en öppen och närvarande kyrka med församlingarna i centrum. Vi har en kristen och allmänborgerlig värdegrund, men är partipolitiskt obundna. För oss är församlingarna Svenska kyrkans främsta närvaro i samhället. Det är här gudstjänstlivet äger rum och en stor del av kyrkans och Sveriges kulturarv förvaltas. Det är till församlingarna som människor kommer i livets alla skeden för att få stöd och finna styrka. Därför anser vi att huvuddelen av Svenska kyrkans ekonomiska resurser ska finnas
i församlingarna.

ba:s kärnbudskap i kyrkovalet 2021• Svenska kyrkan ska satsa på församlingarna och gudstjänstlivet, byråkrati och centralisering ska motverkas.

• Svenska kyrkan ska satsa på barn och ungdomar bland annat genom dop och konfirmation för att stärka kunskapen om kristen tro och stödja mänsklig mognad.
  • Svenska kyrkan ska satsa på volontärer och diakoni för att
    bryta ensamhet och psykisk ohälsa.
  • Svenska kyrkan ska satsa på kyrkomusik och värna kulturarvet genom öppna kyrkor och välkomnande av skolavslutningar.

ba vill arbeta och kämpa för en folk(ligare) kyrka
i halmstads församling:

• Där ett rikt gudstjänstliv i varierande former präglar församlingen. Tradition, förnyelse och mångfald kombineras.
  • Där kyrkomusik och körverksamhet får ljuda och ta plats i såväl gudstjänster som konserter.
  • Där Nattcafé för hemlösa, sjömanskyrkan och diakonalt centrum prioriteras högt.
  • Där förskolan ska vara en naturlig del av församlingen och utökas med nya förskolor i Kärleken och Holm.
  • Där vi vill bygga boende för äldre i kyrkans regi.
  • Där våra kyrkogårdar i Halmstad ska vårdas och skötas av kyrkan  – inte av kommunen! De utgör en viktig oas i vardagslivet.

Nomineringsgruppen ansvarar för textinnehållet på denna sida. Filmen är producerad av Halmstads församling.