En präst tar handsprit ur en pump.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Med anledning av Corona

Halmstads församling anpassar sin verksamhet efter myndigheternas rekommendationer som rör coronaviruset. Läs här vad som gäller.

Telefonnummer till växeln: 035-282 20 00
Telefonnummer till församlingsexpeditionen:  035-282 20 60
Telefontider: mån-fre 9.00-11.30, 13.00-15.00.
kyrkogarden.halmstad@svenskakyrkan.se

Uppdaterad 220203

Den 9:e februari försvinner de flesta av de restriktioner vi levt med under en lång tid. Men fram tills dess gäller detta:

Körverksamhet

Tills vidare så skjuter vi upp terminsstarterna för våra körer. Gäller både barn, ungdom och vuxen.

Barn- och Ungdomsverksamhet

Våra barnverksamheter kommer att starta igång som vanligt vid terminsstart (barnkörer undantaget). När det är möjligt så träffas vi utomhus.

Vuxenverksamhet

Vuxenverksamheter kommer att fortsätta i den mån lokalerna tillåter (gäller ej körer). Varje deltagare ska ha ett utrymme på minst 10 kvm och avstånd ska kunna hållas. Vid servering är det sittande servering som gäller, sällskap om max 8 personer och 1 meter mellan sällskap. Kontakta ledaren för respektive verksamhet för att få mer information om vad som gäller.

GUDSTJÄNSTER

Gud, ta hand om vår oro. Hjälp oss till omsorg om varandra. Var med alla drabbade, alla utsatta. Tack för kyrkans trygga rum. Vi överlämnar oss i dina händer.

I Halmstads församling begränsas antalet besökare under gudstjänster och mässor till 50 personer i alla kyrkor utom en. För att så många som möjligt ska ha möjlighet att fira högmässa i S:t Nikolai kyrka måste den som vill delta i gudstjänsten vara beredd att visa giltigt vaccinationsbevis samt legitimation. Vi sparar inte och registrerar inte några personuppgifter vid dessa tillfällen. Saknar du vaccinationsbevis är du såklart välkommen till någon av våra andra kyrkor eller till onsdagsmässorna i S:t Nikolai. I kalendern på startsidan kan du hitta information om Halmstads församlings gudstjänster och mässor.

Vid alla gudstjänster gäller särskilda smittskyddsåtgärder, som en meters avstånd mellan sällskap, max 8 personer i varje sällskap och anvisade platser.

Vi pausar kyrkkaffen tills vidare.

VIGSEL, DOP OCH BEGRAVNING SAMT UTHYRNING AV LOKALER
Vigslar, dop och begravningar är gudstjänster. Det är upp till brudfölje, dopfölje och sorgehus att besluta om man vill begränsa antalet deltagare till 50 personer eller utnyttja möjligheten med vaccinationsbevis för att kunna välkomna fler deltagare..

Antalet personer vi kan upplåta våra lokaler till vid uthyrning är 20 personer. Är uthyrningen till en minnesstund kan vi från 19/1 hyra ut till 50 personer.

KONSERTER
Vid konserter och andra evenemang kommer det krävas vaccinationsbevis för personer som är 18 år och äldre. Enligt regeringens beslut ska vi som arrangör även verifiera vaccinationsbevisets äkthet och du kommer därför även att bli ombedd att visa din legitimation. Vi sparar inte och registrerar inte några personuppgifter vid dessa tillfällen. Maxantalet besökare styrs vid konserter och andra evenemang av de vanliga gränser som brandmyndigheten har satt för respektive kyrka.

Om du av medicinska skäl inte kan vaccinera dig behöver kunna visa ett läkarintyg på det.

Insläppen kan komma ta längre tid än vanligt så kom gärna i god tid till både konserter och gudstjänster. Insläpp sker en timme innan konsert/gudstjänst.

Vi hoppas på att inte behöva ställa in något, men kan av förklarliga skäl inte utlova detta. Vi uppdaterar informationen löpande vartefter beslut tas.

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss med frågor. Kontaktuppgifter finner du längst upp på den här sidan.

Vaccinationsbevis kan beställas på
www.covidbevis.se
Om du inte har e-legitimation så tar det längre tid att få ett bevis.

Vill du ha hjälp att skaffa beviset?
Hör av dig så ska vi göra vad vi kan.

Har du symtom på covid-19 ska du stanna hemma.

Vi följer Folkhälsomyndighetens anvisningar.