Säkerhetskontroll av gravstenar

Nyhet Publicerad

Under sensommaren har vi utfört dragtest av gravstenarna på kyrkogården vid Sockenkyrkan.

SÄKERHETSKONTROLL AV GRAVSTENAR

Säkerhetskontroll har i år utförs på gravstenar på Hallsbergs kyrkogård och gäller Kvarter N 1 - 8 och U2

Gravstenssocklar och dubbningar i gravstenar provas med 35 kg belastning enligt anvisningar från Centrala Gravvårdskommittén (CGK).

De gravstenar som inte klarar säkerhetskontrollen säkras tillfälligt med trästolpe och band.

Gravrättsinnehavare vars gravsten inte klarar säkerhetskontrollen kommer att få brev från kyrkogårdsförvaltningen. I brevet beskrivs vad som behöver åtgärdas och hur man går tillväga.

Som gravrättsinnehavare har du ansvar för att din gravsten står säkert, så att den inte kan orsaka skada på kyrkogårdspersonal eller personer som besöker kyrkogården.

Gravstenar är mycket tunga. Det är lätt att underskatta vad som kan hända om en sten välter. Risken för personskador och att någon blir allvarligt skadad är stor.

Vid frågor kring detta vänligen kontakta: