Allhelgonaläger 2018

Nyhet Publicerad

Under allhelgonahelgen var Hallsbergs församlings ungdomsgrupp på allhlegonaläger på stiftsgården Stjärnholm. En av ungdomsledarna, Paulina Sävhammar, berättar här hur lägret gick till.

Allahelgona lägret 2018

Dag 1. Onsdag

Vi åkte ifrån Hallsberg 12:30 och stannade för att äta på McDonalds. Väl framme på Stjärnholm checkade vi in och fick våra rum, och själva lägret påbörjades. Vi hade en utomhusaktivitet senare på eftermiddagen som liknade ett korsordskryss fast med bara två ord att ta reda på och de två orden var ”Guds ljus”.

Dag 2. Torsdag

Vi hade workshops och jag valde en workshop som hette ”Insida och utsida” och det var en del om psykisk ohälsa och hur vi kan älska oss själva och det blev väldigt viktigt tyckte jag. Vi hade även ett pass i halvgrupp där vi fick lyssna på en föreläsning om nätet och att bli utsatt på nätet, den var riktigt mäktig. Senare på eftermiddagen hade vi ett musikquiz. Vi hade även något de kallade för ”crazy dinner” där alla fick varsin lapp där det stod ett uppdrag var och en skulle göra under middagen för att göra det roligare. Jag fick till exempel att jag skulle säga ”prosit” helt från ingenstans lite då och då, någon annan fick att han skulle hosta så grovt så att någon annan började hosta, men det var riktigt, riktigt roligt.

Dag 3. Fredag

Det var samma rutin med mässor och workshops, jag gick på workshopen ”Ljusbärare” jag tyckte verkligen om den, det fick en att tänka väldigt mycket på allt vi har och allt vi är.

Vi hade även finmiddag på kvällen med fördrinkar och tre rätters middag, och det hölls tal och underhållning och jag höll tal! Det fortsatte fint att vi hade mässan i kyrkan och efter det fanns det nattaktiviteter att göra, pyssla, spela brädspel, men det gjorde inte jag. Jag satt med mina kompisar och sjöng och spelade instrument i kapellet, men sen blev jag jättetrött så jag la mig på en av bänkarna och somnade så de andra fick väcka mig så gick vi och la oss i våra rum. (Här hade jag verkligen roligt med mina två allra bästa vänner).

Dag 4. Lördag

Jag vaknade för tidigt för jag hade inte tittat på schemat att vi inte skulle ha bön förrän kl 10:00 så jag städade väldigt mycket. Men sen blev det en bönestund i kapellet och sen brunch och sen var det bara att åka hem.

I helhet var det här lägret riktigt mysigt, sån gemenskap, härliga stunder och superbra workshops, ja jag vet att jag ska tillbaka hit.

Och ljuset lyser i mörkret:
Och mörkret har inte övervunnit det!

Paulina Sävhammar
Ung Ledare