Konstutställning: Bilder från ett tomrum

På Palmsöndagen den 24 mars invigs utställningen »Bilder från ett tomrum« efter högmässan. Konstnären heter Katarina Wolf och är präst i Ekerö pastorat. Utställningen pågår till den 24 april.

Vad är det för tomrum som åsyftas?

Dels är det mitt eget inre tomrum som finns och som aldrig kan fyllas. Jag fyller det dock om och om igen genom att måla tavlor. Men tomrummet blir ju aldrig fyllt! Och jag fortsätter enträget att fylla det om och om igen. Lite som galten Särimner i den poetiska Eddan fast tvärtom liksom; Varje dag slaktas galten och fläsket äts upp av krigarna. På kvällen är galten helt återställd och färdig för att åter slaktas.

Detta mitt tomrum kommer sig av att jag som litet barn aldrig blev tillräckligt sedd, älskad och bekräftad av de tidiga personerna i mitt liv. (Näe det var inte deras fel. Även de hade sina tomrum!) Detta inre tomrum är ju bottenlöst sorgligt och en källa till smärta - men tomrummet ger mig också den hunger och det driv som gör att jag både målar och predikar och söker medmänniskornas och Guds ansikte!

Titelns tomrum kan även ses på andra sätt; det är ju också tomrummet ur vilket Gud skapar världen om och om igen: ”Se, jag gör allting nytt!” (Uppenbarelseboken 21:5)
Ett annat välkänt tomrum är onekligen Den tomma graven som blev just ett tomrum när Jesus hade uppstått.

Ja, sannerligen så har både Gud och människor olika tomrum att förhålla sig till och att skapa ur.
Hög tid att ge tomrummen, ja om inte ett ansikte så åtminstone några konstverk. År 1864 skrev Fjodor Dostojevskij boken ”Anteckningar från ett källarhål”. Och nu äntligen 2024 kommer konstutställningen ”Bilder från ett tomrum”.

Katarina Wolf. Foto: Privat

Håll till godo och prisa människornas ofullkomlighet och Gud!

Vem är Katarina Wolf

Katarina Wolf är konstnär och präst i Ekerö pastorat i Stockholm. Hon är också 27% aschkenazisk jude, 52% svensk, 100% människa, leg. sjuksköterska och har arbetat med brännskadevård, hemlösa och inom psykiatrin.

Katarina är även en skrivande människa och har genom åren publicerat kåserier och krönikor i bland annat GT och Ordfront magasin. Lyssna gärna på Katarinas »Tankar för dagen«. Sök på »Katarina Wolf« på SR play så hittar Du programmen!

Utbildningar
- leg sjuksköterska 2003
- teol.kand. 2011
- prästvigd 2012 för Stockholms stift

Utställningar i urval
- Gallerier & kyrkor i Stockholm, Uppsala och Värmland
- Kristinehamns konstmuseum, Höstsalong 2018
- Höst-& vårsalong, Norra Värmlands Konstförening

Arbeten i urval (diverse)
- skribent & kåsör med egen spalt i bland    annat Ordfront & Karlstads-Tidningen.
- sjukvårdsbiträde på äldreboenden

Arbeten i urval (sjuksköterska)
- brännskade-intensiven, KS
- S:t Görans-teamet för hemlösa