En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Diakoni

Diakoni är att i den kristna gemenskapen ha omsorg om hela människan, det vill säga kropp, själ och ande. Genom församlingens diakonala förhållningssätt, som genomsyrar all verksamhet, ska människor finna mening och gemenskap. Diakoni är hela församlingens ansvar och kan liknas med kyrkans sociala arbete.

Enskilt samtal och stöd

Alla möter vi svårigheter i livet och då kan det kännas skönt att få prata med någon. Att samtala med en diakon, präst eller diakoniassistent i ett själavårdande samtal är kostnadsfritt och vi har oftast möjlighet att boka en tid inom några dagar. Vi träffas i församlingshemmet eller hemma hos dig vid ett så kallat hembesök. Vi har tystnadsplikt och för inga journaler.

Här kan du läsa mer om Svenska kyrkans samtalsstöd

Leva vidare-grupp

Ibland kan sorgen efter ett dödsfall kännas allt för tungt. Det kan betyda mycket att få dela tankar, känslor och minnen med andra i samma situation.

Två gånger/år erbjuder vi en leva vidare-grupp för dig som mist en nära anhörig. (Vi brukar skicka ut en inbjudan på våren och en på hösten.) Vi träffas ca 6-7 gånger. Ofta är det bra för sorgeprocessen om det gått några månader sedan dödsfallet, och känner du att du ännu inte är redo går det bra att vänta till ett senare tillfälle. Vill du veta mer så kan du höra av dig till diakon Lasse Söderberg.

Födelsedagsfester

Vi bjuder in dig som fyller 75, 80, 85, 90 och 90 plus till vår födelsedagsfest.
En på våren och en på hösten.

Några äldre personer fikar tillsammans.
Foto: Shutterstock

Seniorgudstjänst

Samtliga seniorer 65+ bjuds särskilt in till två gudstjänster under året, vår och höst. Vi firar gudstjänst i kyrkan och därefter går vi över till Sockenstugan, där vi fikar tillsammans och bjuder på underhållning.

Källans vårdboende

Hit går vi en gång per vecka och har en kort andakt med mycket sång. En gång i månaden firar vi gudstjänst och ibland hittar vi på något extra. Vi besöker också Källans gruppboende en gång i månaden.

Några äldre personer sitter vid ett bord och äter soppa och samtalar.

Att vara ideell

Man trivs där man behövs. I Grava församling finns det många ideella som är engagerade i verksamheten på olika sätt.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Be för mig vid nästa gudstjänst

Varje gudstjänst ber vi till Gud. Om du vill så ber vi gärna för dig.
Kom ihåg att markera om du vill vara anonym.

Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.

Beroende på syfte administrerar vi uppgifterna utifrån rådande informations-säkerhetsåtgärder. Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att få ett utdrag av dina personuppgifter samt information om hur vi behandlar dem, under förutsättning att din identitet kan bevisas.

Här kan du läsa mer om dina rättigheter och hur vi hanterar dina personuppgifter