Fastigheter och kulturarv

Göteborgs stift släpper nya kurser och arrangemang terminsvis. Inspireras, utveckla din kompetens och skapa nätverk genom att gå kurser tillsammans med andra deltagare.

Att ansöka om kyrkoantikvarisk ersättning (KAE)

Kursen ger dig grunderna du behöver för att upprätta en KAE-ansökan i IT-stödet i Public 360. Du får kunskap om vilka åtgärder som kan finansieras med KAE och vilka underlag i ansökan som är obligatoriska. Tillfället vänder sig till dig som förvaltar kyrkor och kyrkliga inventarier. 10 sep 2024, digitalt

Att rekvirera kyrkoantikvarisk ersättning (KAE)

Grunderna du behöver för att rekvirera beviljad ersättning i IT-stödet i Public 360. Du får lära dig hur en rekvirering går till och vilka underlag i rekvisitionen som är obligatoriska. 17 sep 2024, digitalt.

Inventarieförteckning i Sacer

Sacer som är Svenska kyrkans nationella register för kulturhistoriskt värdefulla kyrkliga inventarier. Teori varvas med praktiska övningar när vi går igenom registrets uppbyggnad, sök- och stödfunktioner. 13 nov 2024, Göteborg

Ett fönster fyllt med bröd, grönsaker och frukt.

Nätverksträff för värdinnor/värdar

Inköp och konsumtion är viktiga områden i Svenska kyrkans färdplan för klimatet. Vi lär av varandra, men får också höra om nya arbetssätt för att bättre uppnå färdplanens mål inom inköp och konsumtion. 2 okt 2024, Göteborg.

Stiftets fastighetsdag

Årets dag har utgångspunkt i Handfast, den nya handledningen i fastighetsförvaltning. Fokus ligger på ämnen som höjd beredskap, genomförande av fastighets- och lokalprojekt och hållbarhet i samband med upphandling. 16 okt 2024, Mölnlycke.

Detaljer från ett medeltida altarskåp i förgyllt trä.

Uppdrag inventarieansvarig

Är du inventarieansvarig och undrar vad som förväntas av dig? Denna kurs vill både förtydliga vad uppdraget innebär och inspirera dig som förtroendevald att vara inventarieansvarig. 18 sep 2024, Göteborg

Vad är kyrkoantikvarisk ersättning (KAE)?

Kyrkoantikvarisk ersättning är en statlig ersättning för vård och underhåll av kyrkliga kulturminnen. Kursen tar upp regelverk och villkor, vad du kan ansöka för och hur processen går till. 3 sep 2024, digitalt.