Träden är svarta efter en skogsbrand.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Inför begravningen

Inom kort efter dödsfallet bör man ta kontakt med den avlidnes församling och anmäla dödsfallet samt önskan om begravning. Det kan man göra själv eller få hjälp av en begravningsbyrå.

I kontakt med församlingen kan man boka datum för begravningsgudstjänsten och önska var den ska äga rum.
Man får även veta vilken präst som kommer att hålla i gudstjänsten.

Kyrkorum, vaktmästare, präst, musiker och eventuella bärare av kistan har redan betalats via kyrkoavgiften och innebär därför inga extra kostnader om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan.

Efter bokningen blir anhöriga till den avlidne kontaktade av den präst som ska hålla i begravningen. Prästens funktion är att stödja, hjälpa er och utforma begravningsgudstjänsten. Har ni speciella önskemål om musik, vänd er gärna till vår kantor.