Begravning

Svenska kyrkan har ansvar för begravningsgudstjänsten, gravsättningen och eventuell kremering. Lokal för begravningsceremoni, gravsättning och kremering är redan betalda genom begravningsavgiften. Om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan är även kyrkans övriga tjänster gratis.

Dödsboet ansvarar för praktiska förberedelser i samband med begravningen, ett ansvar som ofta överlämnas till en begravningsentreprenör. Vänta gärna ett par dagar med att kontakta begravningsbyrån tills det klarnat hur ni själva vill ordna det. Det går också bra att ringa, 026-17 04 70, för bokning av begravningstid.

En begravning kan ske i någon av församlingens kyrkor eller kapell eller i något av Skogskyrkogårdens kapell. Även om ni vet att ni blir få deltagare i begravningsgudstjänsten kan kyrkan vara ett alternativ då kyrkorummet kan anpassas också för detta.

Om det är möjligt träffas prästen och de anhöriga innan begravningen och kan då utforma begravningsgudstjänsten tillsammans. Församlingens musiker står gärna till tjänst om ni har funderingar kring musiken.

Efter gudstjänsten fortsätter gemenskapen ofta i en minnesstund, då vi minns den döde i en stunds samvaro. Församlingen har lokaler som kan användas till detta.

Söndagen efter begravningen sker tacksägelse i kyrkan. Då läses den avlidnes namn upp och församlingen samlas i en kort bön för den avlidne medan kyrkans klockor ringer.

Kyrkans präster och diakoner finns tillgängliga som ett stöd i samband med dödsfall, varmt välkommen att höra av dig om du vill samtala. För den som blivit änka eller änkling finns det sorge- eller ”leva vidare” grupper. I gruppen får man möjlighet att dela sorgen med andra människor som har liknande erfarenheter.